Siirry sisältöön

Kerro lapselle, että hän on kympin arvoinen, muistuttaa Suomen UNICEFin Kympin todistus

Kympin todistus -kampanja haluaa tänä keväänä herättää keskustelua siitä, miten koululaisten kanssa kannattaa todistuksesta keskustella

Uutinen
Nuori esittelee Kympin todistusta koulun pihassa.

Koulujen päättyessä moni aikuinen kysyy lapsilta ja nuorilta, millainen todistus tuli? Arvosanat ovat kuitenkin monelle koululaiselle herkkä kohta ja siksi olisi tärkeää muistaa, että todistus ei ole mittari lapsen ihmisarvolle.

– Jokaisella lapsella on osaamista ja vahvuuksia, jotka eivät näy kouluarvosanoissa. Toivon, että koulujen kevätjuhlapäivänä jokainen lapsi saisi jutella itselleen tärkeän aikuisen kanssa omista vahvuuksistaan, sanoo Suomen UNICEFin viestinnän ja pedagogiikan asiantuntija Maija Puska

Keskustelu arvosanoista käy kuumana koulunpäätösviikolla. Suomen UNICEFin kokoama vinkkilista kevätjuhlapäivän keskusteluihin on levinnyt sosiaalisessa mediassa laajasti. 

– Aihe tuntuu koskettavan monia. On hyvä muistaa, että todistuksen numerot mittaavat ainoastaan sitä, kuinka hyvin on oppinut kouluvuoden aikana opiskellut asiat. Oppimista voi harjoitella ja siinä voi tulla paremmaksi, Puska sanoo.

UNICEFin vinkit kevätjuhlapäivän keskusteluun koululaisen kanssa 

Älä kysy, minkälainen todistus tuli. Kysy sen sijaan..

  • Miltä tuntuu?
  • Mihin numeroon olet tyytyväinen?
  • Missä olet hyvä?
  • Missä onnistuit tänä vuonna?
  • Mitä haluaisit vielä oppia?
  • Mitä kevätjuhlasta jäi mieleen?
  • Mitä aiot tehdä lomalla?

Suomen UNICEF kannustaa kaikkia kouluja ja opettajia jakamaan oppilailleen lukuvuositodistuksen lisäksi Kympin todistuksen. Kympin todistuksessa lapset saavat pelkkiä kymppejä. Se muistuttaa lasta siitä, että hän on arvokas ja ainutlaatuinen omana itsenään, kouluarvosanoista huolimatta. Viime keväänä Kympin todistuksen sai n. 275 000 Suomen koululaista.

Julkaistu30.5.2023