Siirry sisältöön

Tytöt eivät vieläkään pääse kouluun Afganistanissa

Miljoonien tyttöjen elämä muuttui, kun Afganistan kielsi ainoana valtiona maailmassa yläkouluikäisten tyttöjen koulunkäynnin maaliskuussa 2022. Elämä ilman koulua ei ole helppoa, mutta toivo ja haaveet tulevasta elävät yhä tyttöjen tarinoissa.

Anni Helkovaara Artikkeli
Huivipäinen tyttö ikkunan ääressä.
© UNICEF/UN0627014/Haya Burhan

Kaipaan ystäviäni ja opettajiani.

Maryam

Maryam, 15

Maryam olisi aloittanut syksyllä kahdeksannen luokan. Hän on luokkansa parhaimpia oppilaita, ja hänen lempiaineensa on kirjallisuus. Talibanin ilmoitettua, etteivät koulut kuitenkaan aukea yläkouluikäisille tytöille, jäi myös Maryam kotiin. Nyt hän auttaa äitiään kotitöissä ja nuorempia sisaruksiaan heidän opinnoissaan. 

– Menin aivan turraksi, kun kuulin, etteivät koulut aukea syksyllä. En ole päässyt säännöllisesti kouluun yli kolmeen vuoteen, ensin pandemian takia ja nyt Talibanin kiellon vuoksi. Kaipaan ystäviäni ja opettajiani, Maryam kertoo. 

Tulevaisuudessa Maryam haaveilee työstä kätilönä. Kaikista eniten häntä rohkaisee isä, joka kannustaa Maryamia opiskelemaan ja luottamaan itseensä.

On epäreilua, että me emme pääse kouluun, mutta samanikäiset pojat pääsevät.

Meher

Meher, 16

Meherillä oli tapana kävellä kouluun ystäviensä kanssa. Matkalla he juttelivat koulusta ja oppitunneista. Meherin perheeseen kuuluvat hänen vanhempansa, kolme siskoa ja kaksi veljeä. Kotona hän auttaa sisaruksiaan läksyissä ja leikkii heidän kanssaan. 

– Koulut suljettiin jo pandemian aikaan, mutta se ei tuntunut yhtä pahalta kuin nyt. On epäreilua, että me emme pääse kouluun, mutta samanikäiset pojat pääsevät.

Meherillä oli tälle vuodelle suuria suunnitelmia – hän halusi osallistua yliopiston pääsykokeeseen valmentaville kursseille. Meher rakastaa matematiikkaa ja kemiaa. Nyt hän opettelee niitä televisiossa näytettävien oppituntien avulla.
  
– Pidän kemiasta, koska haluan jonakin päivänä tulla lääkäriksi. Toivon, että koulut aukeaisivat pian, jotta voisin opiskella ahkerasti ja saavuttaa unelmani, hän kertoo. 

Olen pettynyt ja surullinen itseni ja jokaisen koulunkäyntiä rakastavan tytön puolesta

Fatema

Fatema, 15 


Välillä Fatema unohtaa, ettei kouluun ole enää paluuta. Silloin hän valmistautuu koulupäivään kuten aina ennenkin – kunnes muistaa, ettei hänellä ole lupaa opiskella. 

– Olen pettynyt ja surullinen itseni ja jokaisen koulunkäyntiä rakastavan tytön puolesta, joilta on viety mahdollisuus jatkaa opintojaan. 

Fatema on perheensä vanhin lapsi. Hänen haaveenaan on tulla bisnesnaiseksi ja opiskella taloustiedettä, kuten hänen äitinsä teki ennen häntä. Koulunkäynnin loputtua hän on auttanut veljeään valmistautumaan koulupäivään. 

– Tuntuu kuitenkin pahalta, etten itse voi itse tehdä samaa. 

UNICEF tekee töitä tyttöjen koulunkäynnin puolesta

Oikeus koulunkäyntiin on kaikkien lasten perusoikeus. Koulutus on monelle tytölle myös reitti parempaan elämään – kun koulutus lisääntyy, vähentyvät esimerkiksi lapsiavioliitot ja imeväiskuolleisuus. Sen vuoksi Talibanin koulukielto iskee erityisen raskaasti maan 3,4 miljoonaan koulun ulkopuolelle jääneeseen tyttöön.  

Koululla on ollut keskeinen rooli tyttöjen terveysvalistuksessa, ja UNICEF on tavoittanut koulujen kautta satojatuhansia tyttöjä kuukautisterveyteen ja anemian estoon liittyvissä kysymyksissä. Koulukiellon jälkeen tämä työ on vaikeutunut.  

Koulu on tarjonnut myös suojaa liian varhaiselta aikuistumiselta. Koulusta pois jääminen tarkoittaa monelle varhaista avioliittoa tai työntekoa, ja kun pääsy kouluun on estetty, ovat tytöt myös aiempaa suuremmassa vaarassa altistua hyväksikäytölle, ihmiskaupalle ja pakkoavioliitoille. 

Koulukielto vaikuttaa negatiivisesti yksilöiden elämään, mutta sillä on myös haitallisia vaikutuksia koko yhteiskunnassa: UNICEF on laskenut, että tyttöjen pitäminen pois kouluista maksaa Afganistanille 2,5 prosenttia sen vuotuisesta bruttokansantuotteesta. Nyt ilman koulutusta jäävät 3 miljoonaa tyttöä voisivat työmarkkinoille osallistuessaan tuottaa maan talouteen yli 5,4 miljardia dollaria. 

Haastavasta tilanteesta huolimatta UNICEF jatkaa työtään Afganistanin tyttöjen oikeuksien edistämiseksi. UNICEF järjestää koulusta poissa oleville lapsille yhteisöperustaista koulutusta, ja muita tapoja oppimisen jatkamiseksi kehitetään. Yhteisökouluilla on tarkoitus tavoittaa puoli miljoonaa lasta tämän vuoden loppuun mennessä.

Virallista koulujärjestelmää UNICEF on tukenut maksamalla opettajien palkkoja alkuvuodesta ja tukemalla opettajien koulutusta ja oppimateriaalien hankintaa.

Vaikuttamistyö tyttöjen kouluun saamiseksi jatkuu. 

Julkaistu10.10.2022