Autamme valtioita rakentamaan koulujärjestelmiä, jotka takaavat kaikille lapsille ilmaisen, laadukkaan peruskoulutuksen. Huolehdimme, että heikoimmassa asemassa olevat lapset pääsevät opetuksen piiriin.
Näin UNICEF auttaa
1. Vaikutamme maiden päättäjiin, jotta ne
- panostavat heikoimmassa asemassa olevien lasten koulutukseen ja
- kehittävät koulutuksen laatua ja siihen pääsyä.
2. Luomme lapsiystävällisiä kouluja
- Autamme opetusviranomaisia ja paikallisyhteisöjä rakentamaan lapsiystävällisiä kouluja ja muuttamaan jo olemassa olevia kouluja lapsiystävällisiksi.
- Lapsiystävällinen koulu on UNICEFin kehittämä malli, joka takaa jokaiselle lapselle hyvän peruskoulutuksen. Malli voidaan muokata sopivaksi kunkin maan olosuhteisiin.
- Esim. Laos ja Itä-Timor ovat ottamassa mallin käyttöön kaikissa maan kouluissaan.
3. Muutamme asenteita ja käytäntöjä, jotka estävät kouluun pääsyä
- Koulutamme ja tiedotamme yhteisöjen keskuudessa ja tuemme laajoja asennemuutoskampanjoita, jotta koulun tärkeys lapselle ymmärretään.
- Työskentelemme esimerkiksi lapsiavioliittojen ja lapsityön lopettamiseksi ja tyttöjen aseman parantamiseksi.
4. Autamme lapset kouluun
- Tuemme heikoimmassa asemassa olevien lasten koulunkäyntiä.
- Perustamme lapsiystävällisiä tiloja ja väliaikaisia kouluja sotien ja luonnonkatastrofien keskelle.
Miksi työ on tärkeää?
Koulutus on tärkeää koska:
- Se on lapsen oikeus.
- Koulussa lapsi oppii paitsi lukemaan ja laskemaan, myös huolehtimaan itsestään.
- Koulu antaa vahvan suojan kaikenlaista hyväksikäyttöä vastaan.
- Kun tyttöjen koulutukseen sijoitetaan, lasten ja naisten asema ja toimeentulo parantuvat merkittävästi.
Tytöt, jotka käyvät koulua yli 7 vuotta
- menevät myöhemmin naimisiin,
- saavat vähemmän lapsia,
- eivät todennäköisesti menehdy synnytykseen,
- kasvattavat terveempiä lapsia ja
- heidän lapsensa käyvät koulua.
Työ tuottaa tulosta
- Yhä useampi pääsee kouluun. Vuonna 1990 noin 102 miljoonaa lasta jäi alakoulun ulkopuolelle, vuonna 2017 enää 64 miljoonaa lasta.
- Esimerkiksi Malawissa on opettajainkoulutuslaitoksissa otettu käyttöön UNICEFin tuella uudistettu opetusohjelma. Lisäksi maahan rakennettiin 201 uutta koulua vuonna 2018.
Apua tarvitaan
Koulun ulkopuolelle jäävät erityisesti:
- köyhät ja syrjäisillä alueilla asuvien perheiden lapset, varsinkin tytöt,
- vähemmistöjen lapset,
- lapset joilla on jokin vamma.
- Myös lapsityö, lapsiavioliitot ja sodat estävät kouluun pääsemistä.
Yhteensä koulun ulkopuolella on 262 miljoonaa 6-17-vuotiasta eli joka viides kouluikäinen lapsi (UNESCO).
- 64 miljoonaa 6-11-vuotiasta ei pääse edes alakouluun.
- 61 miljoonaa on 12-14-vuotiaita.
- 138 miljoonaa on 15-17-vuotiaita nuoria.
Koulun ulkopuolelle jäävistä 64 miljoonasta 6-11-vuotiaasta lapsesta:
- neljäsosa asuu maissa, jotka kärsivät kriiseistä
- yli puolet asuu Saharan eteläpuolisessa Afrikassa
- kolmannes asuu Aasiassa
- hieman yli puolet on tyttöjä
Tytöt ovat usein poikia heikommassa asemassa, koska:
- Koulutuksen ajatellaan olevan tärkeämpää pojille, sillä tyttöjä tarvitaan kotitöissä.
- Pelko tyttöjen turvallisuudesta estää vanhempia lähettämästä tyttäriään kouluun, jos koulumatka on pitkä tai muuten vaarallinen.
- Joillekin tytöille aikainen naimisiinmeno – jopa 12-vuotiaana – sulkee koulun ovet lopullisesti.
Kouluun pääsy ei takaa oppimista
Noin neljännes maailman koululaisista ei osaa lukea, kirjoittaa tai laskea käytyään neljä luokkaa koulua.
Oppimista vaikeuttavat monet syyt, esim:
- Puutteelliset koulutilat, oppikirjat ja koulutarvikkeet
- Suuret luokkakoot - esimerkiksi Keski-Afrikan tasavallassa luokassa saattaa olla 81 oppilasta.
- Epäpätevät opettajat
- Ulkoa oppimiseen perustuvat opetusmetodit
- Moni lapsi käy koulua kielellä, joka ei ole hänen äidinkielensä
Lahjoita ja auta
Ryhdy kuukausilahjoittajaksi »
Säännöllinen kuukausilahjoitus on tehokkain tapa auttaa maailman lapsia. UNICEF käyttää noin viidenneksen ohjelmatyönsä varoista lasten koulutukseen ja tasa-arvoon.
Osta UNICEF-lahja:
Tue UNICEF-kävelyä tai Päivätyökeräystä
Lisätietoja:
Kuva: UNICEF tukemaa esikoulua käyvät lapset kurkistavat ikkunasta itäisessä Bangladeshissa. © UNICEF/BANA2014-00577MAWA