Siirry sisältöön
Violettiin mekkoon pukeutunut koululainen etsii luettavaa kirjastosta

Rättigheterna tillhör alla

Luokka-asteet: 3.-6. , 5.-6., 7.-9.
Oppiaineet: katsomusaineet, kuvataide, terveystieto, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Syfte:

  • Vi lär oss att varje barn är en särskild och värdefull individ som förtjänar uppskattning.

Tllbehör:

Häftmassa, Begas berättelse, berättelsekorten, rättigheteskorten. Bilagan finns längst ner på sidan.

Gör så här:

  1. Läs eller berätta fritt Begas berättelse på berät telsekortet. Visa sedan rättighetskorten för eleverna så att alla kan se dem (t.ex. genom att använda OH-projektorn) och be eleverna berätta vilka av rättigheterna som inte förverk ligas tillräckligt bra för Begas del.
  2. Läs nu hela berättelsen om Bega. Eleverna får veta hur Begas liv förändrades och hur hans rättigheter till slut förverkligades när han började gå till 'Casa Grande', konstcentret för barn. Berättelsen lär oss att det finns sätt att hjälpa dem som inte har det så bra. Det är viktigt att veta att barnets rättigheter hör till alla barn, också till en själv. Om man upplever att ens egna eller andras rättigheter blir kränkta så måste man våga och kunna söka hjälp.

    Fortsätt arbeta i grupper på 2-3 elever:

  3. Välj först några (2-3) berättelser ur berättelsekorten som du behandlar med din klass. På det här sättet blir det lättare att avsluta övningen.
  4. Ge 1-2 kopierade berättelsekort och en kopia av rättighetskorten till varje grupp. Eleverna klipper ut rättighetskorten för att göra arbetet lättare.
  5. Be eleverna att fundera över vilka rättighetskort som hör till vilken berättelse. Vissa rättigheter kanske inte går att placera någonstans. Eleverna grupperar berättelserna tillsammans med rättighetskorten så att det är lätt att visa dem för andra, t.ex. på pulpeten eller genom att limma dem med häftmassa på kartong.
  6. När grupperingen är gjord så diskuterar alla tillsammans om varje berättelse.
    • Vilka rättigheter förverkligas inte för det här barnet?
    • Vad kan barnet själv eller föräldrarna göra så att situationen förbättras?
    • Varifrån skulle man kunna få hjälp för att förbättra situationen?

Idéer till fortsatt arbete

  • Modersmålet: ett föredrag, en essä eller ett grupparbete om någon organisation som arbetar för barn (t.ex. UNICEF, Rädda Barnen r.f., Mannerheims Barnskyddsförbund, SOS-barnby, Centralförbundet för barnskydd, PLAN).
  • Uttrycksförmåga: dramatisering i grupp med berättelsekorten som grund.

Avaa liite

På Svenska

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.