Onko maailma reilu?
Kesto: 15 min
Luokka-asteet: 7.-9.
Oppiaineet: äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, katsomusaineet, draama, kuvataide
Tuotetyyppi: Tehtävät
Tavoitteet:
- Pohtia syitä lapsen oikeuksien toteutumattomuuteen.
- Keskustella siitä, miten ja miksi jotkut ihmiset hyötyvät toisten oikeuksien kustannuksella tai käyttävät nk. vahvemman oikeutta.
Ohjeet:
- Jaa oppilaat pienryhmiin tai pareihin. Näytä koko luokalle ”Onko maailma reilu?” -kuva.
- Tarkastelkaa kuvaa pienryhmissä ja laatikaa lyhyt kuvaus, esimerkiksi ajatuskartta tai muistinpanot siitä, mikä mielestänne on kuvan viesti ja sisältö.
- Esitelkää pienryhmien ajatukset ja keskustelkaa yhteisesti:
- Oliko ryhmissä erimielisyyttä siitä, mitä kuva merkitsee? Millaisia käsityksiä esiintyi?
- Onko lähipiirissänne tapahtunut jotakin sellaista, josta kuva kertoo? Entä muualla Suomessa tai maailmassa? Keksikää esimerkkejä tällaisista tilanteista.
- Millaiset seikat voivat johtaa tilanteisiin, joissa käytetään nk. vahvemman oikeutta?
- Miten tai kuka tällaisiin tilanteisiin voi puuttua? - Tutkikaa pienryhmissä tai pareittain sanoma- tai verkkolehdistä viime aikojen uutisia, jotka käsittelevät erilaisia konflikteja ja kriisejä eri puolilla maailmaa. Pohtikaa ja keskustelkaa yhteisesti pienryhmien tai parien poimimista uutisia vahvemman oikeuden näkökulmasta: Löydättekö uutisia tai juttuja, joissa jokin ihmisryhmä tai joku yksilö hyötyy toisten heikosta asemasta eli käyttää hyväkseen vahvemman oikeutta?
Ideoita jatkotyöskentelyyn:
- Keksikää "Onko maailma reilu?" -kuvasta tosielämän tilanteita. Piirtäkää tai dramatisoikaa niitä.