Siirry sisältöön
Violettiin mekkoon pukeutunut koululainen etsii luettavaa kirjastosta

Mitä koulu merkitsee?

Luokka-asteet: 1.-2., 3.-6.
Oppiaineet: katsomusaineet, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet:

• Ymmärtää, että koulunkäynti on jokaisen lapsen ihmisoikeus
• Pohtia, miksi koulunkäynti on tärkeää

 

Ohjeet:

  1. Pyydä oppilaita keskustelemaan pareittain, miksi heistä on tärkeää käydä koulussa. Pyydä oppilaita kirjoittamaan tai piirtämään asioita paperille. Voit kirjoittaa taululle tukikysymyksiä:
    - Mitä oppilaat oppivat koulussa?
    - Mihin näitä taitoja tarvitaan?
    - Mitä koulussa opittuja taitoja lapset tarvitsevat aikuisena?
    - Mitä tapahtuisi, jos oppilaat eivät kävisi enää koulussa? Miten se vaikuttaisi vuoden päästä? Viiden vuoden päästä? Entä kymmenen vuoden päästä?
  2. Keskustelkaa yhteisesti kysymyksistä ja parien pohdinnoista. 
  3. Katsokaa Mitä koulu merkitsee -video. Pyydä oppilaita pohtimaan videota katsoessaan, miksi koulunkäynti on tärkeää Tiavinan ja muiden lasten mielestä.
  4. Keskustelkaa, olivatko videon lasten ja luokan oppilaiden keksimät asiat samankaltaisia.

Purku:

  1. Kertaa, että lapsen oikeudet kuuluvat jokaiselle lapselle kaikkialla maailmassa, eikä lasta saa syrjiä mistään syystä, esimerkiksi ulkonäön tai perheen aseman, asuinpaikan tai varallisuuden takia. Lasten oikeuksien toteutumisesta huolehtiminen on valtion vastuulla.
  2. Jokaisella lapsella, riippumatta tämän kotimaasta on oikeus käydä koulua ja saada laadukasta opetusta. Valtion velvollisuutena on huolehtia, että jokaisen oikeus koulunkäyntiin toteutuu.

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.