Mitä koulu merkitsee?
Luokka-asteet: 1.-2., 3.-6.
Oppiaineet: katsomusaineet, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät
Tavoitteet:
• Ymmärtää, että koulunkäynti on jokaisen lapsen ihmisoikeus
• Pohtia, miksi koulunkäynti on tärkeää
Ohjeet:
- Pyydä oppilaita keskustelemaan pareittain, miksi heistä on tärkeää käydä koulussa. Pyydä oppilaita kirjoittamaan tai piirtämään asioita paperille. Voit kirjoittaa taululle tukikysymyksiä:
- Mitä oppilaat oppivat koulussa?
- Mihin näitä taitoja tarvitaan?
- Mitä koulussa opittuja taitoja lapset tarvitsevat aikuisena?
- Mitä tapahtuisi, jos oppilaat eivät kävisi enää koulussa? Miten se vaikuttaisi vuoden päästä? Viiden vuoden päästä? Entä kymmenen vuoden päästä? - Keskustelkaa yhteisesti kysymyksistä ja parien pohdinnoista.
- Katsokaa Mitä koulu merkitsee -video. Pyydä oppilaita pohtimaan videota katsoessaan, miksi koulunkäynti on tärkeää Tiavinan ja muiden lasten mielestä.
- Keskustelkaa, olivatko videon lasten ja luokan oppilaiden keksimät asiat samankaltaisia.
Purku:
- Kertaa, että lapsen oikeudet kuuluvat jokaiselle lapselle kaikkialla maailmassa, eikä lasta saa syrjiä mistään syystä, esimerkiksi ulkonäön tai perheen aseman, asuinpaikan tai varallisuuden takia. Lasten oikeuksien toteutumisesta huolehtiminen on valtion vastuulla.
- Jokaisella lapsella, riippumatta tämän kotimaasta on oikeus käydä koulua ja saada laadukasta opetusta. Valtion velvollisuutena on huolehtia, että jokaisen oikeus koulunkäyntiin toteutuu.