Siirry sisältöön

Anvisningar för eleven: Vilka är mina rättigheter och styrkor? åk 7–9

Luokka-asteet: 7.-9.
Oppiaineet: katsomusaineet, terveystieto, äidinkieli ja kirjallisuus

Anvisningar för eleven:  

1. Bekanta dig med barnets rättigheter med hjälp av listan nedan. Begrunda och skriv invid varje uppräknad rättighet någon styrka hos dig, som ansluter sig till rättigheten. Styrkan kan exempelvis vara en sådan förmåga, med hjälp av vilken du själv kan främja tillgodoseendet av en rättighet, berätta om den för andra eller i övrigt stärka tillgodoseendet av rättigheten i ditt eget liv. Gör en lista eller tankekarta över rättigheterna och styrkorna. Till exempel: rätt att delta och uttrycka sin åsikt, till den kan ansluta sig styrka att tala om sin åsikt eller styrka att fråga och lyssna vad andra tänker.  

 

2. Till exempel de här sakerna hör till dina rättigheter:  

  • Du har rätt att delta och uttrycka din åsikt.  
  • Du har rätt till fritid, vila och hemfrid.  
  • Du har rätt att leva så frisk som möjligt och få vård vid behov.  
  • Du har rätt till utbildning och rätt att lära dig och utveckla dig som människa.  
  • Ingen får diskriminera dig exempelvis på grundval av funktionsnedsättning, kön, sexuell inriktning, modersmål, hudfärg, religion eller någon annan egenskap.  
  • Du har rätt att vara i trygghet. De vuxna ska skydda barnen mot all illabehandling och allt våld.  
  • Du har rätt att höra och lära dig om barnens rättigheter.  

FN:s konvention om barnets rättigheter försvarar alla personers under 18 år rätt till hälsa, utbildning, jämställdhet, deltagande och trygghet. Konventionen är förpliktande för staterna på samma sätt som en lag. Mer information: Barnkonventionen i korthet | UNICEF 

 

3. Fundera på dina egna styrkor med hjälp av de här hjälpfrågorna:  

  • Vad gör du helst?   
  • Vilken är din favorithobby?   
  • Vilket är ditt favoritämne i skolan?   
  • Vad har andra berömt dig för?   
  • Hurdan är du?   
  • Vilka saker är viktiga för dig?   

Styrkor är egenskaper, talanger och färdigheter som får fram de bästa sidorna hos oss och är bra också för andra.   

Styrkor kan exempelvis vara: uthållighet, vänlighet, förmåga att arbeta i grupp, tapperhet, nyfikenhet, kreativitet, ärlighet, ivrighet, redbarhet, anspråkslöshet, värdesättning av sig själv, högaktning av andra, hoppfullhet, tacksamhet, sinne för humor, förmåga att förlåta, eftertänksamhet, glädje att lära sig, att sporra andra, fördomsfrihet, vetgirighet, uppfinningsrikedom. Dessutom kan rikedomar vara saker och sysselsättningar, som du tycker mest om eller som är viktiga för dig själv, till exempel att hitta på lekar, spela fotboll, teckna eller drömma.   

 

4. Välj en barnrättighet som du vill främja samt åtminstone en av dina styrkor, som du vill använda för att främja barnets rättigheter. Hitta på åtminstone ett sätt på vilket du kan använda dina styrkor för att främja att den barnrättighet som du valt tillgodoses. Om din styrka till exempel är att sporra andra, kan du med hjälp av den entusiasmera även andra att främja barnets rättigheter genom att berätta om barnets rättigheter för andra. Om din styrka är att sätta ihop datorer kan du använda den för att hjälpa andra att lära sig.   

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.