Siirry sisältöön

Anvisningar för eleven: Vilka är mina rättigheter och styrkor? åk 4–6 

Luokka-asteet: 4.-6.
Oppiaineet: katsomusaineet, äidinkieli ja kirjallisuus

Anvisningar för eleven:  

1. Bekanta dig med barnets rättigheter med hjälp av listan nedan. Begrunda och skriv invid varje uppräknad rättighet någon styrka hos dig, som ansluter sig till rättigheten. Styrkan kan exempelvis vara en sådan förmåga, med hjälp av vilken du själv kan främja tillgodoseendet av en rättighet, berätta om den för andra eller i övrigt stärka tillgodoseendet av rättigheten i ditt eget liv. Gör en lista eller tankekarta över rättigheterna och styrkorna. Till exempel: rätt till lek och vila, till den kan ansluta sig en styrka att hitta på nya lekar eller styrka att ta alla med i lekarna.   

 

2. Exempelvis de här sakerna hör till dina rättigheter:  

  • Du har rätt att uttrycka din åsikt, förutsatt att detta inte kränker andra.  
  • Du har rätt att leka och vila.  
  • Du har rätt att leva så frisk som möjligt och vid behov få vård.  
  • Du har rätt att lära dig och gå i skola.  
  • Ingen får diskriminera dig. Om du blir diskriminerad, måste vuxna gripa in.  
  • Du har rätt att vara i trygghet. De vuxna ska skydda barnen och ingripa i mobbning. 
  • Du har rätt att delta i allt det som är viktigt för dig. 
  • Du har rätt att höra och lära dig om barnets rättigheter.  

FN:s konvention om barnets rättigheter är barnens egen människorättskonvention. Mer information: Barnkonventionen i korthet | UNICEF 

 

3. Fundera på dina egna styrkor med hjälp av de här hjälpfrågorna:  

  • Vad gör du helst?   
  • Vilken är din favorithobby?   
  • Vilket är ditt favoritämne i skolan?   
  • Vad har andra berömt dig för?   
  • Hurdan är du?   
  • Vilka saker är viktiga för dig?   

Styrkor är egenskaper, talanger och färdigheter som får fram de bästa sidorna hos oss och är bra också för andra.   

Styrkor kan exempelvis vara: uthållighet, vänlighet, förmåga att arbeta i grupp, tapperhet, nyfikenhet, kreativitet, ärlighet, ivrighet, redbarhet, anspråkslöshet, värdesättning av sig själv, högaktning av andra, hoppfullhet, tacksamhet, sinne för humor, förmåga att förlåta, eftertänksamhet, glädje att lära sig, att sporra andra, fördomsfrihet, vetgirighet, uppfinningsrikedom. Dessutom kan rikedomar vara saker och sysselsättningar, som du tycker mest om eller som är viktiga för dig själv, till exempel att hitta på lekar, spela fotboll, teckna eller drömma.   

 

4. Fundera ännu på ytterligare ett sätt, på vilket du skulle vilja berätta om barnets rättigheter för någon människa, som ännu inte har hört om barnets rättigheter. Åt vem skulle du vilja berätta om barnets rättigheter? Hur skulle du berätta om barnets rättigheter? Till exempel genom att diskutera, göra en video, sända ett meddelande eller foto. Vilka andra medel hittar du på?  

 

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.