Siirry sisältöön
Violettiin mekkoon pukeutunut koululainen etsii luettavaa kirjastosta

Monenlaisia perheitä

Luokka-asteet: 1.-2., 3.-6.
Oppiaineet: katsomusaineet, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet:

• Käsitellä lapsen oikeutta perheeseen
• Ymmärtää, että perheitä on monenlaisia

 

Ohjeet:

  1. Kerro, että seuraavaksi käsittelette monenlaisia perheitä eli monia eri tapoja liittyä yhteen ja elää ihmisten kanssa, joita pidämme perheenämme. Korosta, että lapset elävät monenlaisissa perheissä. Kerro, että perhe on huolenpidon ja hoivan perusyksikkö. On tärkeää, että tunnet lapsiryhmäsi perhetilanteet ja että muokkaat harjoitusta niin, ettei se saa kenenkään lapsen oloa epämukavaksi. Varmistu, että lapset tuntevat olonsa mukavaksi eikä heitä kiusata, kun he esittelevät erilaisia perhemalleja. Korosta harjoituksessa tekoja, tunteita ja arvoja, jotka tekevät perheestä perheen. Perhe voi tarkoittaa myös itse valittua perhettä. 
  2. Pitäkää yhdessä aivoriihi ja listatkaa niin monenlaisia perheitä kuin mahdollista. Mainitse niitä, joista ei ole vielä puhuttu.
    - Perheitä on monenlaisia. Monissa maissa tavanomainen perhemuoto on suurperhe tai laajennettu perhe, johon lukeutuu isovanhemmat ja usein myös muita sukulaisia.
    - Suomessa lapsiperhemuodoista käytetään esimerkiksi käsitteitä sateenkaariperhe, uusioperhe, yksinhuoltajaperhe, sijaisperhe, suurperhe ja ydinperhe. Lisäksi voi olla perheitä, joissa ei ole lapsia. Ihminen voi kuulua samanaikaisesti moneen eri perheeseen. Tietoa perheistä löytyy Tilastokeskuksen sivulta.
  3. Pyydä jokaista lasta piirtämään perhe, jossa hän tällä hetkellä elää. Muistuta, että kaikki perheenjäsenet eivät välttämättä asu samassa paikassa. Rohkaise lasta sisällyttämään piirrokseen yksityiskohtia perheestä (esimerkiksi nimi tai ikä).
  4. Anna oppilaiden esitellä piirroksensa omasta perheestään, jos he haluavat.

Purku:

  1. Kerro, että lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan vanhemmilla tai laillisilla huoltajilla on ensisijainen ja yhteinen vastuu lapsen kasvatuksesta ja kehityksestä lapsen edun mukaisesti. Lapsella on lähtökohtaisesti oikeus elää vanhempiensa kanssa, jos hänellä on hyvä ja turvallista olla heidän kanssaan. Vanhemmistaan erossa asuvalla lapsella on oikeus tavata ja pitää säännöllisesti yhteyttä kumpaankin vanhempaansa. Tapaaminen voidaan estää, jos se on lapsen edun vastaista. Lisäksi valtion, eli myös opettajien, on kunnioitettava ja tuettava vanhempien tai muiden lapsen huoltajien vastuuta, oikeuksia ja velvollisuuksia lapsen kasvatuksessa.
  2. Kertaa, että perheitä on monenlaisia eikä ole olemassa yhtä oikeanlaista perhettä. Tärkeintä on, että lapsella on hyvä olla ja että lapsella on elämässään turvallinen aikuinen, joka huolehtii hänestä.


Alkuperäinen lähde: Harjoitus muokattu Compasito. Lasten ihmisoikeuskasvatuksen käsikirja. (Council of Europe 2007, s. 172-173)

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.