Siirry sisältöön
Koulupukuun pukeutunut nuori hiekkakentällä.

Millaisia ilmastotaitoja tarvitsemme?

Luokka-asteet: 7.-9.
Oppiaineet: katsomusaineet, kuvataide, maantieto, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Ohje: 

1. Lukekaa aamunavausteksti “UNICEF rakentaa vesijärjestelmiä kouluihin Keniassa”. Jos luette tekstin oppitunnilla, jokainen oppilas voi lukea tekstin kokonaisuudessaan tai voitte jakaa tekstin esimerkiksi neljään osaan ja oppilaat pienryhmiin. Jokainen pienryhmä poimii omasta tekstikohdastaan tärkeimmät 1–2 asiaa. Kertokaa pienryhmien poimimat tärkeimmät asiat kaikille, jotta jokaiselle muodostuu tekstin sisällöistä kokonaiskäsitys. 

2. Tutkikaa pienryhmissä valokuvia 14-vuotiaan Sharlynen elämästä. Pohtikaa jokaisen valokuvan kohdalla, millaisia taitoja kuvissa oleva 14-vuotias kenialainen Sharlyne käyttää ja tarvitsee arjessaan. Nimetkää jokaisen kuvan kohdalla ainakin yksi taito. Käyttäkää artikkelissa kerrottuja tietoja apuna taitojen pohtimisessa. Perustelkaa vastauksenne. Käykää lopuksi kaikki kuvat yhteisesti läpi ja keskustelkaa siitä, mitä taitoja kuvissa tunnistitte.

3. Tutustukaa alta löytyvän taustatietotekstin avulla siihen, mitä tarkoitetaan ilmastonmuutoksen hillitsemisellä ja ilmastonmuutokseen sopeutumisella. Keskustelkaa pareittain tai pienryhmissä, millaisia ilmastonmuutoksen hillitsemisen ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen keinoja ja taitoja teillä jo on. Entä millaisia uusia ilmastonmuutokseen sopeutumisen taitoja voimme harjoitella? Esimerkiksi tiedonhankkimistaidot auttavat saamaan ajanmukaista ja tutkittua tietoa ilmastonmuutoksesta. 

4. Keskustelkaa lopuksi yhteisesti:

  • Miksi on tärkeää, että jokainen voi osallistua ilmastovaikuttamiseen omilla taidoillaan ja kyvyillään? 
  • Miten voidaan helpottaa sitä, että jokainen tuntisi voivansa vaikuttaa? 
  • Miksi on tärkeää, että myös niiden maiden asukkaat, joihin kohdistuu vähemmän ilmastonmuutoksen vaikutuksia, harjoittelevat ilmastovaikuttamisen keinoja? 

 

Taustatietoa ilmastonmuutoksesta

Ilmastonmuutoksen vaikutukset koskevat jo kaikkia maailman lapsia eli kaikkia alle 18-vuotiaita, mutta keskittyvät erityisesti globaalin etelän maihin. Jo yksi kolmesta lapsesta maailmassa elää maassa, jossa on terveydelle vaarallista, äärimmäistä kuumuutta. Voimme kaikki vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja siihen sopeutumiseen.  

Ilmastonmuutoksen hillitseminen tarkoittaa sitä, että pyritään lieventämään ilmastonmuutoksen etenemistä ja vaikutuksia. Ilmastonmuutokseen sopeutuminen tarkoittaa sitä, että keksitään uusia keinoja ja opetellaan uusia taitoja elää maailmassa, jossa ilmastonmuutos aiheuttaa muutoksia.  

Kun olemme valmiita oppimaan uutta, voimme paremmin sopeutua ilmastonmuutokseen ja keksiä uusia keinoja hillitä sitä. Omia koulussa, harrastuksissa ja kotona opittuja taitojaan ja kykyjään voi käyttää myös ilmastovaikuttamiseen. Omien taitojen tunnistaminen voi auttaa löytämään itselle sopivia ilmastovaikuttamisen keinoja. 

Lapsen oikeuksien sopimuksen tarkoitus on taata, että jokainen lapsi saisi koulutusta, huolenpitoa, terveydenhoitoa ja turvaa. Lapsen oikeuksiin kuuluu myös oikeus ilmaista omat mielipiteensä, kunhan ne eivät loukkaa muiden oikeuksia, sekä kertoa oma näkemyksensä itseä koskevissa asioissa. 

 

 

 

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.