Siirry sisältöön

Anvisningar för eleven: Att lära sig barnets rättigheter och att läsa en karta åk 7–9 

Luokka-asteet: 7.-9.
Oppiaineet: historia, katsomusaineet, maantieto, terveystieto, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus

Anvisningar för eleven:

1. Undersök exempelvis i Google Maps en karta över er hemtrakt eller skolans närområde, där man också ser namnen på tjänsterna, butikerna och platserna i närområdet.  

  • Vilka fritidsplatser, tjänster, affärer eller evenemangsplatser finns det på kartan?   
  • Finns det i närområdet några platser som är viktiga för er, som inte har märkts ut på kartan?   
  • Vilka andra platser finns det i skolans närområde?  

 

2. Läs härnäst listan över barnets rättigheter nedan:   

  • Hälsa – Du har rätt att leva så frisk som möjligt och vid behov få vård   
  • Utbildning – Du har rätt till utbildning och undervisning av hög kvalitet   
  • Ingen diskriminering - Ingen får diskriminera dig exempelvis på grundval av din funktionsnedsättning, din hudfärg, ditt kön, din sexuella inriktning, dina föräldrars bakgrund eller någon annan egenskap.   
  • Förtrogenhet med rättigheterna – Du har rätt att höra och lära dig om barnets rättigheter   
  • Trygghet – Du har rätt att vara i trygghet. Ingen får skada eller mobba dig.   
  • Åsikter - Du har rätt att uttrycka din åsikt, förutsatt att detta inte kränker andras rättigheter.   
  • Fritid – Du har rätt till vila, lek och fritid. 

 

3. Med vilka av de uppräknade barnrättigheterna tycker ni att de olika platser ni identifierat på kartan hänger samman? En skola sammanhänger till exempel till barnets rätt att gå i skola. Till vilka olika platser tycker ni att barnets rätt till hälsa ansluter sig? Använd i funderingarna också er egen kännedom om er hemtrakt och dess olika platser. Fundera också på sådana platser, som inte är utmärkta på kartan, allmänna samlingsplatser kan exempelvis vara sådana.   

 

4. Fundera efter detta på vilket sätt barnets rättigheter tillgodoses på de platser som ni identifierat på kartan:   

  • Var tillgodoses de väl?   
  • Och var borde tillgodoseendet av barnets rättigheter ännu utvecklas?   
  • Hur skulle man kunna främja och stärka tillgodoseendet av barnets rättigheter i ert närområde ännu mera?   
  • Hurdana sätt hittar ni till exempel på i anslutning till de ovan uppräknade rättigheterna?  

 

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.