Siirry sisältöön

Koulujen jälleenrakennustyö jatkuu Nepalissa

Voimakkaat rankkasateet ja tulvat iskivät Nepalin itä- ja keskiosiin syyskuussa 2024 ja estivät 250 000 lapselta pääsyn kouluun. UNICEFin tuella lapset Nepalissa ovat päässeet takaisin kouluun.

Artikkeli
Maija Puska
Maija Puska
Lapset leikkivät UNICEFin lapsiystävällisen tilan edessä Nepalissa.
Lapset Nepalissa leikkivät UNICEFin teltan pihalla tulvien jälkeen. Teltta toimii turvallisena tilana, johon lapset voivat tulla viettämään aikaa. © UNICEF/UNI763443

Monsuunikausi päättyy Nepalissa yleensä syyskuun puolivälissä. Vuonna 2024 monsuunisateet kuitenkin jatkuivat tavallista pidempään. Vuosikymmeniin voimakkaimmat rankkasateet osuivat erityisesti maan pääkaupungin Kathmandun alueelle syyskuun lopussa 2024.  

Rankkasadetta seuranneet tulvat vaurioittivat satoja kouluja ja vaikuttivat jopa 250 000 koululaisen arkeen. Luokkahuoneet tulvivat käyttökelvottomina ja oppimateriaalit tuhoutuivat. 

Luonnonkatastrofeja seuraa aina mittava jälleenrakennustyö. UNICEF pysyy lasten tukena sekä hädän hetkellä että sen jälkeen. 

UNICEF jää auttamaan jälleenrakennustyössä 

Luonnonkatastrofien keskellä UNICEF varmistaa lasten ja perheiden selviytymisen järjestämällä puhdasta vettä ja turvallisen suojan, ja varmistaa, että lapset pääsevät kouluun.  

Nepalissa UNICEF on rakentanut väliaikaisia ja uusia koulurakennuksia luonnonkatastrofeissa vaurioituneiden koulujen oppilaille, mutta vielä vuodenkin jälkeen koulujen jälleenrakennustyö maassa jatkuu. 

Miten luonnonkatastrofit vaikuttavat lapsiin ja nuoriin?  

Lapset ovat erilaisten kriisien keskellä tavallista suuremmassa vaarassa joutua väkivallan ja hyväksikäytön uhreiksi. Kriisien keskellä lapsille ei myöskään usein ole tarjolla tarvittavia palveluita, kuten riittävää terveydenhuoltoa, ja monesti erilaiset taudit leviävät herkästi kriisialueilla.  

Mikäli luonnonkatastrofi vaurioittaa kouluja, lapsilta katoaa turvallinen paikka, jossa he voisivat oppia, leikkiä ja toipua kriisin aiheuttamasta järkytyksestä. 

© UNICEF/UNI763476

Koulunkäynti kriisin keskellä ja sen jälkeen on erityisen tärkeää 

Koulu on arkinen tila, jonka tutut rutiinit ja aikuiset luovat turvaa. Koulussa lapset saavat viettää aikaa muiden lasten kanssa ja oppia. Se on paikka, jossa lapsi voi olla lapsi kriisinkin keskellä.  

Huolehtimalla lasten koulunkäynnistä huolehdimme koko yhteiskunnan tulevaisuudesta. Nuorella, joka on käynyt koulua, on enemmän tulevaisuuden vaihtoehtoja ja työllistymismahdollisuuksia. Koulussa luodut sosiaaliset suhteet ja taidot toimia ryhmässä kannattelevat myöhemmässäkin elämässä.  

Koulussa voidaan myös tarjota lapsille terveyskasvatusta ja terveyspalveluita, jotka eivät muuten tavoita lapsia.  

Julkaistu 11.8.2025