Hoppa till innehållet

En egen sagovärld

Årskurser: 1.-2.
Läroämne: bildkonst, livsåskådningskunskaper, modersmål och litteratur
Produkttyper: Uppgifter

Målsättningar 

  • Analysera sagor och hjältekaraktärer ur barnets rättigheters perspektiv. 
  • Öva på att uttrycka sig själv genom sagor och hjältekaraktärer. 

 

Instruktioner

1. Titta på öppningssekvensen till serien Mumindalen på Yle Arenan. Vad kan man med hjälp av den dra för slutsatser om platsen som kallas Mumindalen? Undersök musiken, bilderna och stämningen.

  • Vilka bor där? 
  • Hur är det att bo där? 
  • Hurudana varelser finns det där? 
  • Hurudan är stämningen där? 
  • Vad är viktigt för invånarna i Mumindalen? 

 

2. Bekanta er till följande med barnets rättigheter.

Syftet med Barnkonventionen är att säkerställa barnets rättigheter. Barnkonventionen gäller alla barn i världen, men den uppfylls inte överallt. Barnkonventionen har utarbetats för att barns rättigheter ska garanteras överallt. Barnkonventionen är en gemensam överenskommelse mellan världens länder som alla vuxna måste följa. 

 

3. Skapa er egen sagovärld. Planera en värld där barnets rättigheter uppfylls. Rita en bild av er värld i stil med seriens öppningssekvens, som berättar vem som bor i sagovärlden, vilken sorts varelser där finns och hur det är att bo där. Illustrera också stämningen i sagovärlden, till exempel med hjälp av färger. Anvisningarna för den här delen av uppgiften kan man dela med eleven antingen för att tas med hem eller att användas som stöd för att uträtta uppgiften i skolan. (länk)

Ni kan antingen skapa egna sagovärldar, eller en gemensam sagovärld för hela gruppen, som kan hängas upp på en vägg. Ni kan exempelvis använda vattenfärger och färgpennor när ni illustrerar sagovärlden.  

Fundera på vilka varelser som bor i er sagovärld. Vilka styrkor har sagovarelserna? Hur använder de sina styrkor för att leva tillsammans? Med vad behöver varelserna hjälp och stöd av varandra? 

Om ni vill kan ni genomföra den här delen av uppgiften snabbare: Hitta på och teckna olika sagovarelser med inspiration av seriens öppningssekvens. Varje elev kan även få i hemuppgift att planera och rita sin egen sagovarelse. Samla teckningarna på en anslagstavla eller en vägg. 

 
4. Efter att ni illustrerat sagovärlden skall ni också skapa en egen grundlag eller en konvention för invånarna, som beskriver vilka gemensamma saker som är viktiga för dem som bor i sagovärlden. Vad gör invånarna och varelserna för att sagovärlden ska vara en plats där alla kan leva och ha det bra och där alla kan vara likvärdiga? Hur ser en bra värld ut där allas rättigheter uppfylls?

 
5. Som en extra uppgift kan ni om ni vill hitta på historier om invånarna och varelserna i sagovärlden. Historierna kan berättas muntligt eller skriftligt.

Lärare, få mer information om vad vi gör. Beställ vårt nyhetsbrev.

Få regelbunden information om vad vi gör och hur du kan vara med och förändra barns liv. Du kan avbryta en prenumeration när som helst.

Vi behandlar de personuppgifter du givit enligt EUs dataskyddsförordning och så som vi redogör för i dataskyddsbeskrivningen.