Ukrainan ilmahälytykset ilmestyvät reaaliaikaisina Helsingin mainosnäytöille – taustalla UNICEFin pysäyttävä kampanja
Suomen UNICEF tuo Ukrainan ilmahälytykset reaaliajassa lähes kaikille Helsingin ulkomainosnäytöille. Kampanjassa mainosnäyttöjen teknologia lukee ilmahälytyksiä raportoivaa dataa ja ilmoittaa välittömästi näytöillä, kun Ukrainassa käynnistyy ilmahälytys. Kampanjan tarkoitus on kerätä varoja sodasta kärsivien lasten auttamiseksi Ukrainassa. Kampanjassa ovat mukana ilman korvausta lähes kaikki Suomen suuret ulkomainostoimijat.

Suomen UNICEF tuo Ukrainan ilmahälytykset reaaliajassa Helsingin ulkomainosnäytöille. Kampanjassa näyttöjä ohjaava teknologia lukee ilmahälytysdataa ja ilmoittaa heti näytöillä, kun Ukrainassa käynnistyy ilmahälytys. Kampanjalla halutaan muistuttaa, että Ukrainassa lapset tarvitsevat yhä tukeamme.
– Suomalaiset ovat lahjoittaneet Ukrainan tukemiseen ennätyksellisesti, mutta sodan pitkittyessä lahjoitusinto on hiipunut, vaikka pommitukset ovat monin paikoin vain kiihtyneet. Lapsia kuolee ja haavoittuu jatkuvasti, he ovat traumatisoituneita ja uupuneita. UNICEF tarjoaa lapsille suojelua, mielenterveyspalveluita ja psykososiaalista tukea. Tuemme turvallista koulunkäyntiä ja päiväkoteja rakentamalla pommisuojia. Sotavuodet ovat aiheuttaneet myös oppimisvajeen, jolla voi olla suuria vaikutuksia Ukrainan tulevaisuuteen, sanoo Laura Helaniemi, markkinointi- ja viestintäjohtaja Suomen UNICEFista.
Lahjoitusvaroilla UNICEF turvaa Ukrainassa muun muassa lastensuojelua, puhtaan veden saantia, terveydenhuoltoa, lasten koulutusta sekä mielenterveyspalveluita.
Hälytysviestejä noin 20 vuorokaudessa
Käytettävä hälytysdata huomioi Ukrainan kuuden väkiluvultaan suurimman kaupungin ilmahälytykset ja se on peräisin Ukrainan virallisesta Air Alarm -sovelluksesta. Hälytyksiä arvioidaan tulevan noin parikymmentä vuorokaudessa.
Ilmahälytyksen käynnistyessä ulkomainosnäytöillä näkyy välittömästi viesti, jossa kerrotaan, että Ukrainassa on käynnissä ilmahälytys. Näytöillä näkyy myös MobilePay-numero, johon voi halutessaan lahjoittaa rahaa Ukrainan lasten auttamiseksi.
Kampanjassa ovat mukana ilman korvausta lähes kaikki Suomen suuret ulkomainostoimijat, eli Bauer Media Outdoor, JCDecaux Finland, Mediateko, Ocean Outdoor ja Outshine. Kampanja käynnistyy tänään ja kestää viikon.
– On pysäyttävää nähdä, miten ulkomainonta voi välittää viestin, joka muistuttaa meitä sekä inhimillisyydestä että teknologian voimasta. On hienoa, että kaikki suurimmat ulkomainostoimijat ovat mukana hyvän asian puolesta, sanoo Nina Myllyharju, head of marketing and communications Bauer Media Outdoorilta.
– Tämä kampanja tarjoaa hienon mahdollisuuden käyttää digitaalista ulkomainontaa tärkeän asian tukemiseen. Visuaaliset ja tekniset ratkaisut on saatu edistämään yhteistä tavoitetta ihan erityisellä tavalla, sanoo kampanjan teknisen toteutuksen takana olevan SipuliGroup-kollektiivin suunnittelija Peter Green.
Yli kaksi miljoonaa tuhoutunutta kotia
Ukrainassa jo yli kaksi miljoonaa kotia on tuhoutunut ja perheet ovat joutuneet pakenemaan. Kotien lisäksi kouluja, sairaaloita, päiväkoteja ja lämmitysjärjestelmiä on raunioina. Sotavuodet ovat myös jättäneet valtavan aukon lasten koulutukseen ja nostaneet lapsiperheköyhyyden hälyttävälle tasolle.
UNICEFin ja lahjoittajien tuella vuosien 2024 ja 2025 aikana lähes 5,8 miljoonaa ukrainalaista on saanut puhdasta vettä ja yli 5 miljoonaa lasta ja naista on saanut terveydenhuoltopalveluita. Lisäksi lähes 3 miljoonaa ihmistä on saanut mielenterveystukea sodan keskellä ja yli 1,45 miljoonaa lasta on päässyt koulutuksen pariin.


