Näin puhut lapselle kännykän käytöstä koulussa
Koulujen uudet kännykkärajoitukset mietityttävät koululaisia. Kuinka puhua aiheesta rakentavasti lasten ja nuorten kanssa?


Perusopetuslain mukaan oppilaat eivät saa enää käyttää älypuhelimia tai muita mobiililaitteita oppituntien aikana, lukuun ottamatta laissa määriteltyjä poikkeuksia, kuten tilannetta, jossa lapsi tarvitsee mobiililaitetta henkilökohtaiseen terveydenhuoltoon.
Jokaisen koulun järjestyssäännöissä määritellään lisäksi, missä kännyköitä säilytetään oppituntien aikana sekä miten kännykkää on lupa käyttää koulussa esimerkiksi välitunneilla tai ruokailun aikana.
Nämä muutokset mietityttävät eri ikäisiä koululaisia, ja saattavat herättää kysymyksiä, huolta, harmitusta tai jopa kapinoinnin tarvetta.
Näin voit keskustella lapsen kanssa kännykän käytöstä koulussa ja samalla tukea lapsen tasapainoisen mediasuhteen kehittymistä:
1. Pohtikaa syitä koulujen kännykkärajoituksille
Mieti yhdessä lapsen kanssa, mitä hyötyä tai haittaa koulujen uusista kännykkärajoituksista voi olla. Kysy esimerkiksi, miten kännyköiden käyttö koulussa voi lapsen mielestä vaikuttaa työrauhaan luokassa.
Kuuntele ja anna lapsen kertoa, mitä mieltä hän itse on. Lapsella on oikeus ilmaista oma mielipiteensä, vaikka se olisi erilainen kuin aikuisten mielipide. Lapsen mielipiteet, huolet, odotukset ja kokemukset muutoksiin liittyen tulee ottaa huomioon.
2. Perustele säännöt ja rajoitukset selkeästi
Tarjoa lapselle perusteltua tietoa ja konkreettisia esimerkkejä rajoitusten taustalla olevista syistä.
Uusilla rajoituksilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi nettikiusaamista ja lasten mielenterveysongelmia. Niiden avulla yritetään myös vahvistaa lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja lisätä lasten liikkumista koulupäivän aikana. Lisäksi rajoituksilla tavoitellaan esimerkiksi sitä, että kaikkien oppilaiden olisi helpompi keskittyä opetukseen oppituntien aikana.
Tutkimusten mukaan koulujen kännykkärajoitukset voivat vähentää häiriöitä oppitunneilla. Sen sijaan tieto siitä, miten rajoitukset vaikuttavat oppimistuloksiin ja lasten hyvinvointiin, vaihtelee. Rajoitukset hyödyt ovat kuitenkin suurempia, kun niitä sovelletaan johdonmukaisesti ja lapset ymmärtävät niiden tarkoituksen.
3. Muistuta lasta tilanteista, joissa kännykkää saa käyttää
Kerro lapselle, että hän voi aina pyytää opettajalta luvan käyttää puhelinta, jos hän esimerkiksi sairastuu kesken koulupäivän. Muistuta myös, että hätänumeroon saa aina tarvittaessa soittaa.
Muistuta lasta siitä, että hän voi rauhassa opetella uusien kännykkärajoitusten noudattamista koulussa yhdessä opettajien, koulun muun henkilökunnan sekä koulukavereidensa kanssa.
Mikäli lapsesi tarvitsee koulupäivän aikana omaa mobiililaitetta henkilökohtaiseen terveydenhuoltoon tai oppimisen apuvälineenä, sovi asiasta lapsen opettajan kanssa ja varmista, että lapsi tietää itseään koskevat säännöt.
4. Osoita, että olet kiinnostunut lapsen median käytöstä
Huoltajien aktiivinen osallistuminen lapsen digitaaliseen arkeen, esimerkiksi yhteiset median käyttösäännöt ja ruutuajasta sopiminen, voivat vähentää lapsen ongelmallista median käyttöä ja tukea hänen hyvinvointiaan.
Osoita, että olet kiinnostunut esimerkiksi lapselle tärkeistä peleistä, elokuvista, sarjoista tai sosiaalisen median sisällöistä. Kerro, että lapsen hyvinvointi ja se, miten hän viettää aikaansa digitaalisissa ympäristöissä, on sinulle tärkeää.
Ole turvallinen aikuinen, jolla lapsi voi luottamuksella kertoa myös pelottavista tai ahdistavista asioista ja sisällöistä, joita hän digitaalisissa ympäristöissä kohtaa.
Suositukset kouluille
Suomen UNICEF on laatinut myös kouluille suositukset ja lapsenoikeushuomioita liittyen mobiililaitteiden käytön rajoittamiseen perusopetuksessa muulloin kuin oppitunneilla.