Kaikenkokoiset yritykset voivat tehdä vaikuttavia vastuullisuustekoja
Yritykset kertovat, miksi he ovat lähteneet mukaan uuteen, yritysten tarpeisiin suunniteltuun kuukausilahjoittamiseen, jossa pienetkin teot kääntyvät lapsille merkityksellisiksi vaikutuksiksi.

Kuukausilahjoittaminen on monelle yksityishenkilönä tuttua. Nyt markkinoille on tuotu ensimmäinen yritysten tarpeisiin räätälöity kuukausilahjoitus, UNICEF Yritysystävyys. Yritysystäviksi liittyvät yritykset sitoutuvat auttamaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia maailmalla ja kotimaassa itse valitsemallaan kuukausisummalla.
Stina Varsikko kertoo, miksi Videobot lähti mukaan auttamaan lapsia kuukausilahjoittajana. © VideobotYksi mukaan lähteneistä yrityksistä on Videobot, jossa kuukausilahjoittaminen on koettu helpoksi ja vaikuttavaksi tavaksi tehdä pieniä vastuullisuustekoja.
– Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen ja hyvään elämään. Siksi me yrityksenä tuemme UNICEFin toimintaa kuukausilahjoittajana. Säännöllinen lahjoittaminen on helppo tapa rakentaa vaikuttavuutta – kuukaudessa summa on pieni mutta pitkällä aikavälillä summasta kumuloituu iso tuki maailman heikoimmassa asemassa eläville lapsille, kertoo Videobotin Sales Executive Stina Varsikko.
Säännöllinen kuukausittainen tukisumma on yrityskentällä uusi tapa lahjoittaa. Varsikko kuitenkin nostaa esille, että kuukausittaiset veloitukset ovat yrityksille tuttu tapa hoitaa maksuliikennettä.
– Kuukausiveloitus on arkipäivää, yritykset maksavat muun muassa erilaisia lisenssejä ja kotonakin esimerkiksi striimauspalveluista veloitetaan kuukausittain.
Varsikko kiittää erityisesti kuukausittaisen lahjoittamisen helppoudesta ja joustavuudesta – lahjoitussummaa voi muuttaa tai tauottaa yrityksen tilanteen mukaan.
– Pieni maksu säännöllisesti on helppo allokoida budjetista ja sitä on vaivaton ennakoida ja seurata. Tilanteiden muuttuessa lahjoitusta on helppo itse muokata, siksi sitoutuminen oli helppoa.
”Pieniin vastuullisuustekoihin ei vaadita suuryrityksen budjettia”
Emilia Gustafssonin mukaan vastuullistyö on mahdollista myös pienemmille yrityksille. © HellonMyös innovaatiokonsultointiyhtiö Hellon päätti lähteä mukaan Yritysystäväksi. UNICEFin tekemä työ koettiin tärkeäksi ja liittyminen tuki Hellonin arvojen mukaista toimintaa, joten päätös mukaan lähtemisestä oli helppo.
– Me Hellonilla autamme organisaatioita johtamaan teknologista muutosta ihmiskeskeisesti. Tämä on työtä, jossa inhimillisyys ja vaikuttavat tulokset kohtaavat. Näemme, että UNICEF tekee samankaltaista työtä maailmanlaajuisesti lasten aseman parantamiseksi, kertoo Emilia Gustafsson, Chief Strategy Officer Hellonilta.
Gustafsson korostaa, että pitkäjänteinen vastuullisuustyö on mahdollista myös pienemmille yrityksille. Kuukausilahjoittaminen on kaikkein tehokkain ja vaikuttavin tapa lahjoittaa, ja se on saavutettavissa kaiken kokoisille yrityksille.
– UNICEF Yritysystävänä me haluamme muistuttaa itseämme siitä, että vastuullisuus ei ole vain projekti, vaan se on jatkuvia pieniä tekoja. Pienten tekojen tekeminen säännöllisesti yrityksen arjessa ei vaadi suuryrityksen budjettia; mitä useampi yritys on mukana, vaikka pienelläkin summalla, sitä isomman vaikutuksen saamme yhdessä aikaan. Haluaisimmekin haastaa muutkin yritykset yhteiselle matkalle.
UNICEF Yritysystäyys on pienille ja keskisuurille yrityksille suunniteltu helppo tapa auttaa. Säännöllinen kuukausittainen lahjoitus auttaa lapsia maailmalla ja osa lahjoituksesta käytetään myös lasten hyväksi Suomessa.


