Siirry sisältöön

Ilmastokriisi häiritsi yli 240 miljoonan lapsen koulunkäyntiä vuonna 2024

Helleaallot, pyörremyrskyt, tulvat ja myrskyt vaikeuttivat koulunkäyntiä eniten Afganistanissa, Bangladeshissa, Mosambikissa, Pakistanissa ja Filippiineillä.

Uutinen
Kaksi lasta katselee tuhoutunutta koulurakennusta Thaimaassa.
Oppilaat tarkastavat äkillisen tulvan aiheuttamia vahinkoja Pang Hat Sahasartin koulussa, Chiang Rain maakunnassa Thaimassa elokuussa. © UNICEF/UNI642200/Janthong

UNICEFin tänään julkaiseman analyysin mukaan sään ääri-ilmiöt kuten helleaallot, trooppiset syklonit, myrskyt, tulvat ja kuivuus, häiritsivät vähintään 242 miljoonan oppilaan koulunkäyntiä 85 maassa vuonna 2024.

Kansainvälisenä koulutuksen päivänä julkaistussa Learning Interrupted: Global Snapshot of Climate-Related School Disruptions in 2024 -raportissa tarkastellaan ilmastohaittoja, jotka ovat johtaneet joko koulujen sulkemiseen tai merkittäviin häiriöihin koulupäivien aikatauluissa.

– Lapset ovat alttiimpia säähän liittyvien kriisien vaikutuksille. Lapsen keho on erityisen haavoittuva: se lämpenee nopeammin, hikoilee tehottomammin ja viilenee hitaammin kuin aikuisen keho. Lapset eivät pysty keskittymään luokkahuoneissa, jotka eivät suojaa helteeltä, eivätkä he pääse kouluun, jos tie tulvii tai jos koulut huuhtoutuvat pois, sanoo UNICEFin pääjohtaja Catherine Russell.

Merkittävin syy koulujen sulkemiselle ovat helleaallot

Helleaallot olivat merkittävin syy koulujen sulkemiseen. Yli 118 miljoonan oppilaan opetus keskeytyi helleaalloista johtuvien sulkujen vuoksi pelkästään huhtikuussa. Esimerkiksi Bangladeshissa ja Filippiineillä kouluja suljettiin huhtikuussa laajalti, ja Kambodžassa koulupäivää lyhennettiin kahdella tunnilla. Toukokuussa lämpötila nousi osassa Etelä-Aasiaa 47 celsiusasteeseen, mikä aiheutti lapsille lämpöhalvauksen riskin.

Korkeat lämpötilat, myrskyt, tulvat ja muut ilmastonmuutoksen aiheuttamat häiriöt voivat vaurioittaa kouluja, vaikeuttaa koulumatkoja, johtaa vaarallisiin oppimisolosuhteisiin ja vaikuttaa oppilaiden keskittymiskykyyn, muistiin sekä henkiseen ja fyysiseen terveyteen.

Osa maista kärsi viime vuonna useista ilmastohaitoista. Esimerkiksi Afganistanissa koettiin helleaaltojen lisäksi vakavia äkillisiä tulvia, jotka vaurioittivat tai tuhosivat yli 110 koulua toukokuussa ja keskeyttivät tuhansien oppilaiden opetuksen. Analyysin mukaan tilanne oli haastavin Etelä-Aasiassa, jossa 128 miljoonaa oppilasta joutui viime vuonna kärsimään ilmastoon liittyvistä koulunkäynnin keskeytyksistä.

Korkeat lämpötilat, myrskyt, tulvat ja muut ilmastonmuutoksen aiheuttamat häiriöt voivat vaurioittaa kouluja, vaikeuttaa koulumatkoja, johtaa vaarallisiin oppimisolosuhteisiin ja vaikuttaa oppilaiden keskittymiskykyyn, muistiin sekä henkiseen ja fyysiseen terveyteen.

Koulutus auttaa lapsia sopeutumaan ilmastonmuutokseen

Epävakaissa tilanteissa koulujen pitkittynyt sulkeminen vähentää oppilaiden todennäköisyyttä palata luokkahuoneeseen ja lisää lapsiavioliittojen ja lapsityön riskiä.

Raportissa todetaan, että kouluilla ja koulutusjärjestelmillä on huonot valmiudet suojella oppilaita näiltä vaikutuksilta, sillä ilmastonmuutokseen keskittyvät koulutusinvestoinnit ovat edelleen vähäisiä ja maailmanlaajuista dataa ilmastosta johtuvista koulutuksen häiriöistä on vähän.  

Koulutus on yksi niistä palveluista, joihin sään ääri-ilmiöt eniten vaikuttavat.

UNICEF varoitti marraskuussa Maailman lasten tila -raportissaan, että ilmastokriisien odotetaan yleistyvän vuosina 2050–2059. Äärimmäisille helleaalloille altistuu kahdeksan kertaa enemmän lapsia ja äärimmäisille jokitulville kolme kertaa enemmän lapsia kuin 2000-luvulla. 

UNICEF kehottaa maailman johtajia ja yritysmaailmaa investoimaan koulutuspalvelujen ilmastokestävyyden vahvistamiseen.

– Koulutus on yksi niistä palveluista, joihin sään ääri-ilmiöt eniten vaikuttavat.  Vaikka koulutus valmistaa lapsia ilmastonmuutokseen sopeutumiseen, se jätetään usein huomiotta poliittisissa keskusteluissa. Lasten tulevaisuuden on oltava etusijalla kaikissa ilmastoon liittyvissä suunnitelmissa ja toimissa, Russell painottaa.

Lue lisää ilmastokriisistä ja lapsista

 

Julkaistu 24.1.2025