Siirry sisältöön

Kuudella sentillä saippuaa - sininen saippua pelastaa henkiä Burundissa

Koronaviruksen torjunta voi olla yksinkertaista. Joskus pienillä teoilla on suuria seurauksia: UNICEF tukee saippuanvalmistusta Burundissa ja tuo tehokkaamman käsienpesun miljoonien ulottuville.

Lotta Ehrnrooth Artikkeli
Lotta Ehrnrooth
Kasvomaskia käyttävä lapsi pesee käsiään sinisellä saippualla.

Kun Burundissa todettiin ensimmäiset koronavirustartunnat maaliskuussa 2020, UNICEFin paikallinen maatoimisto yhteistyökumppaneineen alkoi kampanjoida käsienpesun puolesta.

Kyläyhteisöjen johtajia koulutettiin viemään käsihygienian oppeja eteenpäin, ja radioon ja televisioon tehtiin tietoiskuja yhteistyössä terveys- ja viestintäviranomaisten kanssa. Suurella osalla ihmisistä ei kuitenkaan ollut varaa 13 senttiä maksavaan saippuapalaan.

90 prosenttia Itä-Afrikassa sijaitsevan Burundin 12-miljoonaisesta väestöstä elää köyhyysrajan alapuolella eli joutuu selviytymään noin 1,50 eurolla päivässä. Yli puolella väestöstä on käytettävissään vain alle euro päivää kohti.

UNICEF mukaan
saippuatuotantoon

Jotta käsienpesu tulisi useampien ulottuville, UNICEF otti yhteyttä burundilaiseen saippuavalmistajaan Savonoriin ja ehdotti yhteistyötä.

Jos UNICEF tukisi tuotantoa ja Savonor pienentäisi voittomarginaaliaan, saippuan hinta putoaisi puoleen. Savonorin valmiiden toimitusketjujen turvin saippua saataisiin kauppoihin eri maakuntiin.

Syntyi Bururu, ”unicefinsininen” saippua, joka eroaa muista Burundin markkinoiden saippuapaloista vain värillään ja sillä, että suositushinta (150 Burundin frangia, noin 6 senttiä) on painettu sen pintaan.

– Köyhän Burundin valmiiksi hauraalla terveydenhuollolla ei ole varaa koronaepidemiaan. Kun ihmiset omaksuvat paremman käsihygienian, muutkin yleiset tartuntataudit, esimerkiksi lapsille vaarallinen ripuli, leviävät hitaammin, UNICEFin Burundin toimiston edustaja Jeremy Hopkins perustelee saippuahankkeen hyötyjä.

Sininen saippua
toi turvallisuuden tunteen

Heinäkuussa alkanut ”Operaatio Sininen Saippua” osoittautui menestykseksi. Maan presidentti Evariste Ndayishimiye antoi saippualle julkisen tukensa ja puhui käsihygienian puolesta. Syyskuuhun mennessä Savonor oli myynyt 20 miljoonaa saippuapalaa.

UNICEFin kyselyssä 92 prosenttia vastaajista oli ostanut Bururu-palan. Hintakin oli pysynyt sovituissa rajoissa.

– Tiedän, että käsienpesu on parhaita tapoja torjua koronavirusta. Tunnen oloni turvallisemmaksi nyt, kun minulla on varaa saippuaan, kahden lapsen äiti Cécile sanoo.

– Tämä on todella hyvä saippua. Se vaahtoaa hyvin ja kestää pitkään, torikauppias Eric Nzohabonwayo puolestaan toteaa.

Käsienpesun helpottamiseksi UNICEF tukee Burundissa myös puhtaan veden saantia kouluissa, terveysasemilla ja muissa julkisissa tiloissa. Maassa on tammikuuhun 2021 mennessä vahvistettu 1 019 koronatartuntaa.

Julkaistu19.1.2021