Näkyviin-kampanja haastoi kuntapäättäjät tekemään tekoja lasten ja nuorten hyväksi 

Laita hyvä jakoon Whatsapp
13.12.2021

Nuorten kanssa suunniteltu kampanja kehotti vastavalittuja kuntapäättäjiä ryhtymään sanoista tekoihin nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi. Kampanja sai yli 1,6 miljoonaa katselukertaa.  

Kahden minuutin video esittelee kampanjan. Jos video ei näy, voit katsoa sen Youtubessa.

Ilmastokriisi ja koronapandemia nakertavat lasten ja nuorten uskoa tulevaisuuteen, selvisi UNICEFin nuorille teettämässä kyselyssä kesällä. Samaan aikaan pahoinvointi ja eriarvoisuus ovat lisääntyneet. Siitä huolimatta lasten ja nuorten ääni katoaa liian usein kuulumattomiin, kun heidän hyvinvointiinsa vaikuttavista asioista ;päätetään kunnissa.

UNICEF päätti tuoda lasten ja nuorten asiat näkyviin ja haastoi syyskuussa vastavalitut kuntapäättäjät tekemään konkreettisia tekoja lasten ja nuorten hyväksi. Näkyviin-kampanjan avulla tuotiin esiin myös Suomen UNICEFin lapsenoikeustyötä suomalaisissa kunnissa.

Nuoret mukana
suunnittelussa

Nuoret otettiin mukaan kampanjan suunnitteluun alkumetreiltä lähtien: UNICEF järjesti työpajan eritaustaisten nuorten kanssa ja teetti nuorille kyselyn, johon saimme 1 000 vastausta.

Kyselyn mukaan joka kolmas nuori Suomessa kokee, ettei voi olla koulussa vapaasti oma itsensä. Monien mielestä opettajat ja muut aikuiset eivät ymmärrä lasten ja nuorten moninaisuutta, eivätkä heidän erilaisia taustojaan tarpeeksi hyvin. Lähes 40 prosenttia vastanneista kokee, että koulussa joutuu pelkäämään syrjintää tai kiusaamista.

UNICEF koosti nuorten esiin nostamista asioista tehtävälistan kunnanvaltuutetuille, ja haastoi heidät sitoutumaan omalla valtuustokaudellaan kolmeen asiaan, jotka edistävät lasten ja nuorten hyvinvointia.

– Näkyviin oli ensimmäinen iso vaikuttamiskampanja, jonka teemat nousivat UNICEFin suomalaisissa kunnissa tekemästä lapsenoikeustyöstä. Oli hienoa nähdä, miten kunnanvaltuutetut sitoutuivat edistämään lasten ja nuorten hyvinvointia. Erittäin tärkeää oli, että kampanja suunniteltiin alusta lähtien yhdessä nuorten kanssa. Näin saimme aidosti nuorten oman äänen kuuluviin, sanoo UNICEFin viestintäpäällikkö Laura Seppälä.

Kampanja tavoitti
tehokkaasti kuntapäättäjiä

Näkyviin-kampanja näkyi ja kuului niin somessa, mediassa kuin kadunvarsilla. Kohdennettu digimarkkinointi tavoitti tehokkaasti kunta-alan toimijoita ja kuntapäättäjiä. Nuorten somevaikuttajien kanssa tehty yhteistyö tavoitti erinomaisesti 13–20-vuotiaita nuoria.

  • Kampanjaviestit saivat yli 1,6 miljoonaa katselukertaa
  • Kampanja tavoitti 158 000 nuorta somevaikuttajien kautta
  • 100 kuntapäättäjää täytti tehtävälistan ja sitoutui ratkomaan nuorten esiin nostamia ongelmia
  • 23 mediaa tarttui kampanjan aiheisiin

UNICEF kiittää kaikkia kampanjaan osallistuneita. Erityiskiitos kaikille mukana olleille nuorille ja luovan toimiston Milttonin työryhmälle.

Näkyviin-kampanjasivulle 


Kunnissa on panostettu lapsiystävällisyyteen,
mutta paljon on vielä tehtävää

Suomen UNICEFin pitkäjänteinen lapsenoikeustyö suomalaisissa kunnissa jatkuu. UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -malli auttaa kuntia tekemään lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta oikeita ratkaisuja lasten arjen palveluissa ja kunnan hallinnossa. Mallissa on tällä hetkellä mukana 44 suomalaista kuntaa, ja se tavoittaa jo lähes puolet Suomessa asuvista lapsista.

www.lapsiystavallinenkunta.fi

Tuoreimmat

Kuule UNICEFin toiminnasta ja tilaa Unicefin uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme kuulet säännöllisesti missä liikumme ja kuinka autamme maailmalla? Uutiskirje ilmestyy noin 1–2 kertaa kuukaudessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. Lisätietoja täällä.