Siirry sisältöön
Lapsi pyörätuolissa tuulettaa esiintymislavan edessä

Väkivaltauutinen pelottaa lasta - näin voit auttaa

Kielet: Suomi
Luokka-asteet: 1.-2., 3.-6. , esiopetus
Oppiaineet: katsomusaineet, terveystieto, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus

Väkivaltauutiset leviävät nykyään nopeasti, eivätkä lapsetkaan välty kuulemasta niistä. Uutiset saattavat pelottaa ja koulu- tai päiväkotikaverilta saadut tiedot tapahtumasta vääristyä. Onkin tärkeää keskustella lapsen kanssa uutisista ja sen aiheuttamista peloista ja tuntemuksista lapsen ikä ja kehitystaso huomioiden. 

Ole rauhallinen ja ja suojele lapsen turvallisuudentunnetta

  • Ole itse rauhallinen. Etenkin pienet lapset ottavat mallia aikuisista. Rauhallinen käytös saa lapsen tuntemaan olonsa turvalliseksi.  
  • Kerro lapselle asiasta hänen iälleen sopivalla tavalla. Tietämättömyys voi aiheuttaa turhia pelkoja. Korosta, että ihmiset saavat tarvitsemansa avun 
  • Suojele erityisesti alle kouluikäisiä lapsia asialta. Vanhemmat lapset kuulevat asiasta helposti sosiaalisesta mediasta ja kavereilta, jolloin on tärkeää kysyä, mitä he jo tietävät ja keskustella sen pohjalta asiasta.  

Hyväksy lapsen reaktiot  

  • Anna lapselle mahdollisuus keskustella asiasta ja sen aiheuttamista tuntemuksista sekä kysyä kysymyksiä. Lapsi voi huolestua aivan eri asioista kuin aikuinenVastaa hänen kysymyksiinsä äläkä vähättele niitä. Lapsi saattaa vitsailla asiasta, mikä voi tuntua aikuisesta asiattomalta. Lapset kuitenkin reagoivat ikäviin uutisiin eri tavoin. Kuuntele lasta ja kerro, että hänen reaktionsa ovat normaaleja. 

Kannusta lasta puhumaan  

  • Lapsi tarvitsee turvallisen ympäristön, jossa hän voi puhua ajatuksistaan ja tunteistaan yksin tai ryhmässä. Toisinaan lapsia auttaa se, että he huomaavat myös muiden lasten miettivän samoja asioita.  
  • Kaikki lapset eivät halua puhua asiasta – tällöin esimerkiksi piirtäminen tai leikki ovat hyviä tapoja käsitellä tapahtumia. Leikeissä lapset saattavat matkia onnettomuutta tai väkivaltaa. Tämä on lapsen normaali tapa työstää tapahtunutta ja ilmaista tunteitaan. On tärkeää kuitenkin huolehtia siitä, ettei väkivallan matkiminen johda onnettomuuksiin. 

Vahvista uskoa tulevaisuuteen ja ole läsnä 

  • Kiinnitä huomio pois väkivallan tekijästä tilanteessa ripeästi toimineisiin ja auttaneisiin ihmisiin.
  • Voit kertoa lapselle tilanteista, joista ihmiset ovat selvinneet ja myös miten niistä on selvitty. Lapsi saattaa itsekin muistaa esimerkiksi aiempia väkivaltauutisia tai onnettomuuksia. Näistä on hyvä keskustella ja samalla miettiä, miten aiemmin syntyneistä peloista ja huolista selvittiin. Suhteuta lapsen pelot ja kerro, että Suomi on monella tavalla turvallinen maa 
  • Katso uutiset ilman lasta, jottei lapsi näe esimerkiksi väkivaltaista kuvamateriaalia.  
  • Ole lapsen lähellä turvattomuuden aikana. Ikävät uutiset saattavat lisätä lapsen tai nuoren turvattomuuden tunnetta. Hän ei esimerkiksi halua liikkua yksin ulkona tai pelkää nukkumaan menoa.  
  • Yhteiset rutiinit ja rauhalliset iltatoimet ovat hyvä keino lisätä turvallisuuden tunnetta.
  • Ikävät asiat saattavat tulla uniin tai vaikeuttaa unen saantia. Painajaiset on hyvä käydä yhdessä läpi ja muistuttaa lasta lopuksi siitä, että se oli vain unta.  

Älä kaada huoliasi lapsen kannettavaksi 

  • Keskustele muiden aikuisten ja tarvittaessa ammattiauttajan kanssa – älä kaada huoltasi lapsen kannettavaksi.  
  • Jos olet järkyttynyt, kerro lapselle miksi olet järkyttynyt äläkä salaile asiaa. Muutoin lapsi tekee omat päätelmänsä, jotka eivät välttämättä vastaa todellisuutta. 

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.