Oppituntitehtävät
Tarvitsetko oppitunnille juuri tiettyä aihetta käsittelevän tehtävän tai harjoituksen? Olemme valikoineet oppaista parhaat tehtävät, joiden joukosta voit etsiä sopivan. Mukana myös itsenäiseen työskentelyyn soveltuvia tehtäviä.
Uppgifter för självständigt arbete för årskurser 3-6
Uppgifter för självständigt arbete för årskurser 7-9 och mellanstadium
Oppilaan itsenäiset tehtävät 1.-2. -luokille
Tehtävät soveltuvat oppilaan itsenäiseen työskentelyyn koulussa tai kotona.
Oppilaan itsenäiset tehtävät 3.-6. -luokille
Tehtävät soveltuvat oppilaan itsenäiseen työskentelyyn koulussa tai kotona.
Berättelsen om ett flyktingbarn
Är världen rättvis?
Oppilaan itsenäiset tehtävät 7.-9. -luokille ja keskiasteelle
Tehtävät soveltuvat oppilaan itsenäiseen työskentelyyn koulussa tai kotona.
Digital kompetens stärker barnets rättigheter överallt
En trygg skolväg
Ett bra liv och fotboll
Gärningar som ändrar världen
Hållbar utveckling och barnets rättigheter
Nyheter om jämställdhet
Rent vatten är ett livsvillkor
Rätt till egen åsikt
Tankar som ändrar världen
Verkningsfullt!
Kestävä kehitys ja lapsen oikeudet
Tunnistetaan kestävän kehityksen tavoitteiden ja lapsen oikeuksien toteutumisen välisiä yhteyksiä ja vaikutussuhteita.
Maailmaa muuttavia ajatuksia
Tutustutaan historiallisiin ja nykypäivän ajatuksiin vaikuttamisesta ja inspiroidutaan vaikuttamaan itse.
Minun arvoni
Pohditaan, miten voi edistää kestävän kehityksen tavoitteita ja elää omien arvojen mukaisesti.
Uutisia tasa-arvosta
Tutkitaan mediaa tasa-arvon näkökulmista.
Vaikuttavaa!
Tutustutaan keinoihin vaikuttaa itselle tärkeään aiheeseen ja tunnistetaan omaan elämään sopivia vaikuttamisen keinoja.
Digitaidot vahvistavat lapsen oikeuksia kaikkialla
Omien digitaitojen tunnistamista ja käyttämistä lapsen oikeuksista muille kertomiseen.
Kenellä on vastuu ilmastonmuutoksesta?
Haastattelutehtävä ilmastonmuutokseen vaikuttamisen keinoista.
Maailmaa muuttavia tekoja
Ideoidaan omaan elämään sopivia keinoja edistää kestävän kehityksen tavoitteita
Puhdas vesi on elinehto
Tehtävässä tutkitaan vettä ilmiönä monialaisesti eri näkökulmista.
Turvallinen koulumatka
Tehtävässä tunnistetaan ja kuvataan asioita, jotka lisäävät turvallisuutta koulumatkalla.
Barnets rättigheter gör livet tryggare
I uppgiften utarbetar man en tankekarta och dryftar på vilket sätt barnets rättigheter hänger ihop med tryggheten i olika omgivningar, till exempel hemma, i skolan eller i fritidssysselsättningarna.
En bra och trygg skola
I fotograferingsuppgiften åskådliggör man hurdana saker i skolan som ökar tryggheten
En tryggare värld tillsammans
I uppgiften dryftar och diskuterar man om hurdana faktorer i skolans närmiljö och elevernas bostadsområden som ökar trygghetskänslorna.
Yhdessä turvallisempi maailma
Tehtävässä pohditaan ja keskustellaan siitä, minkälaiset asiat koulun lähiympäristössä ja oppilaiden asuinalueilla lisäävät turvallisuuden tunteita.
Lapsen oikeudet tekevät elämästä turvallisempaa
Tehtävässä laaditaan ajatuskartta ja pohditaan, miten lapsen oikeudet liittyvät turvallisuuteen eri ympäristöissä, esim. kotona, koulussa tai harrastuksissa.
Kaikille hyvä ja turvallinen koulu
Tehtävässä valokuvataan koulussa paikkoja, joissa on turvallinen olo, keskustellaan turvallisuudesta ja kerrotaan tarinoita tai kuvitetaan turvallisuutta.
Oikeus omaan mielipiteeseen
Neljä nurkkaa -harjoitus ilmastonmuutokseen ja vaikuttamiseen liittyvistä väitteistä. Tehtävässä harjoitellaan oman mielipiteen perustelemista sekä muiden kuuntelemista.
Rätt till utbildning
I uppgiften funderar eleverna över utbildningens betydelse för dem själva.
Rättigheterna tillhör alla
I uppgiften lär vi oss att varje barn är en särskild och värdefull individ som förtjänar uppskattning.
Rättigheterna förverkligas inte alltid
I uppgiften lär vi oss att den största orsaken till barnens rättigheter inte förverkligas överallt i världen är fattigdom. Vi också funderar på vad fattigdom beror på och vad den för med sig.
Varje människa är värdefull
I uppgiften lär vi oss att varje barn är en särskild och värdefull individ som förtjänar uppskattning.
Barnets rättigheter kan delas i grupper
I uppgiften undersöker vi artiklarna i konventionen om barnets rättigheter och märker att de kan delas in i olika grupper.
Rättigheter och plikter
I uppgiften förstår eleverna att det i deras rättigheter också ingår skyldigheter att respektera andras rättigheter.
Rättigheterna - något som vi inte kan avstå från
I uppgiften lär vi oss förstå skillnaden mellan att vilja ha och att behöva.
Compasito-reportteri
Tehtävässä tutustutaan lapsen oikeuksien toteutumiseen omassa kouluympäristössä.
Kiusaamistilanteita
Tehtävässä keskustellaan kiusaamisesta ja pohditaan omaa toimintaa kiusaamistilanteessa.
Linnan valtaus
Tehtävässä tutustutaan konfliktin ja strategian käsitteisiin toiminnallisen pelin kautta.
Moksha Patamu -lautapeli
Tehtävässä tutustutaan ihmisoikeuksiin ja ymmärretään, mitä hyvää ne saavat aikaan.
Tunnetko oikeutesi -lautapeli
Tehtävässä tutustutaan ihmisoikeuksiin lautapelin avulla.
Ihmisoikeuksien mainostaminen
Tehtävässä syvennetään käsitystä ihmisoikeuksista sekä opetellaan kriittistä medianlukutaitoa.
Ihmisoikeuskalenteri
Tehtävässä opitaan yleisesti ihmisoikeuksista kuvataiteen keinoin.
Keho tietää
Tehtävässä pohditaan kehollisuutta, omaa kehonkuvaa ja vammaisuutta.
Ryhmämme perustuslaki
Tehtävässä luodaan ryhmälle ”perustuslaki”, jossa määritellään ryhmän oikeudet ja vastuut.
Onko maailma reilu?
Tehtävässä pohditaan lapsen oikeuksien toteutumattomuutta sekä erilaisia maailmassa vaikuttavia valtasuhteita.
Tehdään aloite!
Tehtävässä pohditaan lapsen oikeutta vaikuttaa ja harjoitellaan oman mielipiteen ilmaisemista.
Lapsen oikeudet voidaan jakaa ryhmiin
Tehtävässä syvennytään Lapsen oikeuksien sopimuksen artikloihin ja ymmärretään niiden välisiä suhteita.
Oikeudet eivät aina toteudu
Tehtävässä pohditaan köyhyyden seurauksia ja syitä sekä köyhyyden yhteyksiä lapsen oikeuksien sopimukseen.
Ilmastonmuutos uhkaa maailman lasten oikeuksia
Tehtävässä pyritään ymmärtämään ilmastonmuutoksen vaikutuksista lapsen oikeuksiin kehittyvissä maissa.
Jokainen on arvokas
Tehtävässä opitaan lapsen oikeuksista ja pohditaan omia erityispiirteitä.
Lainauksia
Tehtävässä harjoitellaan tiedonhakua ja tutkitaan eri lainausten yhteyksiä veteen ja ilmastoon.
Luokan omat ympäristövinkit
Tehtävässä pohditaan, mitä oppilaat voivat itse tehdä ympäristön suojelemiseksi.
Mielipidejana koulunkäynnistä
Tehtävässä pohditaan koulunkäynnin merkitystä ja oman mielipiteen ilmaisemista.
Mitä koulu merkitsee?
Tehtävässä pohditaan koulunkäynnin arvoa ja merkitystä.
Perhe – huolenpidon ja hoivan perusyksikkö
Tehtävässä pohditaan perheen ja huoltajien merkitystä ja roolia lapsen elämässä,
Rauhan tarina – sairaalahoidon turvin aikuiseksi
Tehtävässä pohditaan julkisen terveydenhuollon arvoa ja merkitystä.
”Sun kantsii välttää bakteerii” -räppi terveyden puolesta
Tehtävässä pohditaan kirjoittamalla sairastumisen vaikutuksia koko elämään.
Asimiinan tarina perheiden moninaisuudesta
Tehtävässä pohditaan perheen merkitystä ja perhemuotojen moninaisuutta.
Nimet kiertoon!
Tehtävässä pohditaan nimen ja syntymärekisteröinnin merkitystä.
Näkymättömät taudinaiheuttajat
Tehtävässä käsitellään lapsen oikeutta terveyteen sekä taudinaiheuttajia ja tautien leviämistä.
Yhtä perhettä
Tehtävässä pohditaan lapsen oikeutta perheeseen ja perhemuotojen moninaisuutta.
Missä vaatteesi on valmistettu?
Tehtävässä pyritään ymmärtämään globaalia talousjärjestelmää ja halpavaatetuotantoa sekä niiden yhteyksiä lapsen oikeuksiin.
Pakolaislapsen tarina
Tehtävässä harjoitellaan empatiataitoja eläytymällä pakolaislapsen elämään.
Suomessa evakot saivat apua UNICEFilta – video ja keskustelu
Tehtävässä tutustutaan pakolaisuuden käsitteeseen Suomen historian avulla.
Etuoikeutettuko?
Tehtävässä pohditaan globaalia eriarvoisuutta keskustelun keinoin.
Kaikki mukaan leikkiin! - pienoisnäytelmät
Tehtävässä pohditaan syrjimättömyyttä itseilmaisun kautta.
Mielipidejana
Tehtävässä harjoitellaan mielipiteen ilmaisemista, muiden näkemysten kunnioittamista sekä demokratiataitoja.
Miksi minä pääsen kouluun ja joku toinen ei?
Tehtävässä pohditaan lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja globaalisti.
Minä myös! -kaveribingo
Tehtävässä tutustutaan yhdenvertaisuuden teemaan bingon muodossa.
Mitä jos…? -draamaharjoitus lapsen oikeuksien merkityksestä
Tehtävässä pohditaan lapsen oikeuksien merkitystä arkielämässä sekä harjoitellaan luovaa ajattelua ja esiintymistä.
Mitä minä voin tehdä ja mitä valtion täytyy tehdä? (1.-4. luokka)
Tehtävässä pohditaan omia ja muiden velvollisuuksia lapsen oikeuksien sopimukseen liittyen.
Mitä minä voin tehdä ja mitä valtion täytyy tehdä? (4.–6. luokka)
Tehtävässä pohditaan omia ja muiden velvollisuuksia lapsen oikeuksien sopimukseen liittyen.
Murretaan stereotypiat – jokainen erilainen, jokainen samanarvoinen!
Tehtävässä pyritään purkamaan stereotypioita ja ymmärtämään oma rooli yhdenvertaisuuden toteuttamisessa.
Näkemyspeukku
Tehtävässä harjoitellaan palautteenantoa ja mielipiteen ilmaisemista.
Reilu koulu -video
Tehtävässä pohditaan yhdenvertaisuuden toteutumista omassa koulussa kuvataiteen keinoin.
Tunnen itseni ja tunnustan muut
Tehtävässä kehitetään itsetuntemusta.
Video lapsen oikeuksien sopimuksesta ja keskustelu
Tehtävässä kerrataan lapsen oikeuksien sopimusta videon muodossa.
Lapsen oikeuksien timantti
Tehtävässä pohditaan lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä.
Lapsen oikeudet viltin alla
Tehtävässä käydään läpi lapsen oikeuksia tuttujen esineiden kautta sekä pohditaan lapsen oikeuksien tärkeyttä.
Kiusaamattomuus on oikeuteni
Tehtävän tavoitteena on pohtia kiusaamisen ja syrjinnän vaikutuksia yksilön elämässä ja niiden laajempia vaikutuksia yhteiskunnassa sekä ymmärtää omat vaikutusmahdollisuudet kiusaamisen estämisessä.
Uudella planeetalla
Tehtävässä pohditaan mielikuvitusmatkalla uudelle planeetalle erilaisuuden ja samanlaisuuden ulottuvuuksia, vähemmistöjen oikeuksia, yhdenvertaisuutta sekä omia vaikutusmahdollisuuksia kiusaamisen estämiseksi.