Siirry sisältöön
Lapsi piirtää pöydän ääressä.

Oma piilopaikka

Luokka-asteet: 1.-3.
Oppiaineet: katsomusaineet, kuvataide, terveystieto, yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet 

  • Pohtia mielikuvituksen ja leikin merkitystä lapselle 
  • Huomata, miten lukeminen ruokkii mielikuvitusta 

 

Kesto

45 min 

 

Ohje 

1. Lukekaa ääneen Tuutikki Tolosen tarina Piilopaikka ilmassa ja keskustelkaa siitä yhteisesti. Tarina löytyy pdf-tiedostona tämän tehtävän lopusta. Lisäksi se löytyy Pieniä tarinoita -kirjasta.

Kysymyksiä keskustelun tueksi: 

  • Miten tarinan Larissa löysi piilopaikan ilmasta? 
  • Mitä piilopaikassa oli ja mitä siellä tapahtui? 
  • Oliko Larissan piilopaikka totta vai mielikuvituksen tuotetta? 
  • Mitä tarkoittaa mielikuvitus? 

 

2. Pohtikaa hetki, minkälainen piilopaikka teidän mielestänne olisi kiva löytää. Missä se sijaitsee ja miten sinne voi löytää? Miltä siellä näyttää ja mitä siellä voi tehdä?

Piirtäkää / maalatkaa kuvat omista ihanista piilopaikoistanne. Muistakaa, piilopaikoissa voi olla ja tapahtua mitä vain! Kertokaa keksimistänne piilopakoista toisillenne. 

 

3. Tutustukaa Lapsen oikeuksien sopimukseen ja lukekaa sopimuksen artikla 31: “Lapsella on oikeus lepoon, leikkiin ja vapaa-aikaan sekä taide- ja kulttuurielämään.”

Keskustelkaa siitä, mitä tämä artikla mielestänne tarkoittaa.  

  • Miksi leikkiminen on niin tärkeitä, että se on mukana lasten omassa ihmisoikeussopimuksessa?   
  • Miten mielikuvitus liittyy leikkimiseen? 
  • Entä mitä kulttuurielämä tarkoittaa?  
  • Mitä hyötyä kulttuurielämästä on lapsille? 
  • Mitä hyötyä tarinoiden lukemisesta on lapsille? 

 

Avaa liite

Suomeksi

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.