Siirry sisältöön
Lapsi nojaa kaiteeseen kerrostalon parvekkeella

Lapsen oikeuksien yhteys hyvinvointiin

Luokka-asteet: 3.-6.
Oppiaineet: katsomusaineet, terveystieto, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet: 

  • Pohtia oman ja muiden lasten hyvinvoinnin edellytyksiä ja oppia niiden yhteydestä lapsen oikeuksiin 
  • Tunnistaa ja nimetä keskeisimpiä lapsen oikeuksia.  
  • Osata yhdistää lapsen oikeuksia omaan arkiympäristöön ja omaan ja muiden toimintaan. 

 

Ohje: 


1. Katselkaa yhdessä UNICEFin Löydä lapsen oikeus! -julisteen kuvaa ja kertaa samalla oppilaille, että jokaisella lapsella maailmassa on samat oikeudet. Maailman maat ovat sopineet niistä YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksessa. Kerro että julisteeseen kuvasta löytyy useita lapsen oikeuksia. 

 

2. Kerro että kaikilla lapsilla on oikeus hyvinvointiin. Anna tai näytä seuraava ohje pari- tai ryhmätyöskentelyä varten:
 
Mitä sinulla tulee mieleen sanasta hyvinvointi? 
Minkälaisia asioita tarvitaan, jotta lapsi voi hyvin ja jotta hänellä on hyvä ja turvallinen olo? 
Etsikää julisteen kuvasta hyvinvointiin liittyviä asioista ja sanokaa niitä ääneen vuorotellen.  
Voit myös kirjoittaa löytämäsi asiat. 
 


3. Kerro oppilaille, että hyvinvointiin kuuluu eri osia. Yksi tapa kuvailla hyvinvointia on jakaa se fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen ja hyvinvointiin. Ne tarkoittavat sitä, että keho voi hyvin, omien tunteiden ja ajatusten kanssa on hyvä olla ja että muiden ihmisten kanssa on hyvä olla.  
 
Jokaisella lapsella on oikeus koulunkäyntiin, terveyteen, riittävään ravintoon, terveelliseen ja turvalliseen ympäristöön, lepoon, leikkiin ja vapaa-aikaan ja moniin muihin tärkeisiin asioihin. 
 
Käykää läpi oppilaiden löytämiä asioita ja etsikää julisteesta ainakin seuraavat asiat: 


Lapset käyvät koulua ja oppivat. 
Lapset leikkivät, pelaavat ja viettävät vapaa-aikaa välitunnilla. 
Lapsilla on monenlaisia perheitä ja kaikki perheet ovat yhtä hyviä ja arvokkaita. 
Lapset saavat kertoa omia ajatuksiaan ja mielipiteitään eli ilmaista itseään. 
Lapset saavat jutella heitä mietityttävistä asioista ja huolista turvallisen ja luotettavan aikuisen kanssa. 
Lapsi saa apua ja hoitoa, kun häntä on sattunut. 
Lapset syövät terveellistä ruokaa, joka auttaa kasvamaan ja kehittymään ja juovat puhdasta vettä. 
Lapsi saa terveydenhoitoa esimerkiksi koululääkäriltä. 
Lapset saavat olla juuri sitä mitä ovat, jokainen oma itsensä ja omanlaisensa.  
 


4. Kertaa että nämä kaikki asiat kuuluvat kaikille lapsille. Jokaisella lapsella on oikeus voida hyvin ja aikuisten tehtävänä on varmistaa se ja pitää huolta lapsista.  

 

5. Keskustelkaa lopuksi siitä, miten lapset voivat itse vaikuttaa siihen, että esimerkiksi koulussa on hyvä ja turvallista olla:
Mitä asioita on jokaisen vastuulla, jotta muiden lasten oikeudet toteutuvat?  
Mitkä asiat arjessa auttavat sinua voimaan hyvin? 

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.