Hoppa till innehållet

Varje människa är värdefull

Årskurser: 1.-2., 3.-6.
Läroämne: bildkonst, hälsokunskap, livsåskådningskunskaper, modersmål och litteratur, omgivningslära
Produkttyper: Uppgifter

Syfte:

Vi lär oss att varje barn är en särskild och värdefull individ som förtjänar uppskattning.

Tillbehör:

Anteckningsmaterial, ritmaterial, eget foto.

Gör så här:

  1. Diskutera tillsammans med eleverna vad som gör en människa till en unik individ (gester, miner, utseende, namn, specialkunskaper, vanor, osv.). Skriv ned resultatet av diskussionen på en lista som alla kan se, så blir det fortsatta arbetet lättare.
  2. Be eleverna att göra en lista över sina egna egenskaper på ett papper.
  3. Fortsätt att arbeta genom att pyssla:
    • Tillbehör: olikfärgade papper, sax, lim, penna, eget foto
    • Barnen gör en bild som består av olika delar (exempelbild nedan). På en del limmar eleven sitt foto (eller ritar sin bild) och på de andra delarna skriver eleven ned sina egenskaper.

Idéer till fortsatt arbete:

Uttrycksförmåga

  • Eleverna sitter i en ring (t.ex. 10 elever / ring). Varje elev har ett personligt postkort med sitt namn på. Eleverna skickar runt korten och alla skriver på varje kort en positiv sak eller en komplimang om kortets ägare. Meningen är att när korten har gått runt så står det flera trevliga saker på varje kort.

Modersmålet

  • Eleverna skriver om en egenskap de har, om en specialförmåga, en vana eller ett drag. Hur har egenskapen fått sin början, hur syns den i det dagliga livet, vilka roliga eller tråkiga händelser kan förknippas med den, vad kan den leda till i framtiden?

Lärare, få mer information om vad vi gör. Beställ vårt nyhetsbrev.

Få regelbunden information om vad vi gör och hur du kan vara med och förändra barns liv. Du kan avbryta en prenumeration när som helst.

Vi behandlar de personuppgifter du givit enligt EUs dataskyddsförordning och så som vi redogör för i dataskyddsbeskrivningen.