Pampers – yhteistyössä jäykkäkouristusta vastaan

Rokote turvaa senegalilaisen Ami Seckin puolitoistavuotiaan Cheikh Aliou Cisse -pojan elämän. © UNICEF/UKLA2013-03743/Matas
Rokote turvaa senegalilaisen Ami Seckin puolitoistavuotiaan Cheikh Aliou Cisse -pojan elämän. © UNICEF/UKLA2013-03743/Matas

UNICEF, Pampers ja K-ruokakaupat kampanjoivat Suomessa jo kymmenettä vuotta – huikein tuloksin.

Suomessa Pampersin ja UNICEFin rokotekampanja toteutetaan yhteistyössä K-ruokakauppiaiden kanssa. Rokotekampanja on käynnissä K-ruokakaupoissa jo kymmenettä kertaa.

Suomalaisten panoksella on ollut merkitystä. K-ruokakaupoissa kerätyillä varoilla on suojattu 3,2 miljoonaa äitiä lapsineen köyhissä maissa ja pelastettu 22 000 vauvan henki.

Suomi on ollut mukana rokotekampanjassa melkein alusta asti. Pampers-brändin omistavan Procter&Gamblen ja UNICEFin kansainvälinen yhteistyö jäykkäkouristuksen hävittämiseksi alkoi vuonna 2006. Maailmanlaajuisen rokotekampanjan ansiosta yli 100 miljoonaa äitiä lapsineen on saanut suojan jäykkäkouristusta vastaan ja 500 000 vastasyntyneen henki on pelastunut.

Bakteerin aiheuttama jäykkäkouristus on yksi pikkuvauvojen yleisimmistä kuolinsyistä köyhissä maissa. Vauvat saavat tartunnan usein epähygieenissa synnytysoloissa.

Kampanja on auttanut hävittämään äitien ja vastasyntyneiden jäykkäkouristuksen 20 maasta. Työsarkaa kuitenkin riittää yhä. Jäykkäkouristusta esiintyy edelleen 18 maassa. Joka vuosi noin 34 000 vauvaa kuolee tautiin ensimmäisen elinkuukautensa aikana.

Lue lisää yhteistyöstä UNICEFin kansainväliseltä sivulta: http://www.unicef.org/corporate_partners/index_25098.html