Pampers – yhteistyössä jäykkäkouristusta vastaan

Rokote turvaa senegalilaisen Ami Seckin puolitoistavuotiaan Cheikh Aliou Cisse -pojan elämän. © UNICEF/UKLA2013-03743/Matas
Rokote turvaa senegalilaisen Ami Seckin puolitoistavuotiaan Cheikh Aliou Cisse -pojan elämän. © UNICEF/UKLA2013-03743/Matas

Pampers-kampanjan avulla on suojattu jo 100 miljoonaa äitiä lapsineen jäykkäkouristukselta.

Pampersin  ja UNICEFin jäykkäkouristuskampanja käynnistyy jälleen. Suomessa kampanjaa toteutetaan yhteistyössä K-ruokakauppiaiden kanssa.

Kampanja toteutetaan vuonna 2016 loka-joulukuussa. Tänä aikana jokaisesta K-ruokakaupasta ostetusta Pampers-tuotteesta lahjoitetaan UNICEFille neljä jäykkäkouristusrokotetta suojaamaan äitejä ja vastasyntyneitä köyhissä maissa.

Pampers-brändin omistavan Procter&Gamblen ja UNICEFin yhteistyö jäykkäkouristuksen hävittämiseksi alkoi vuonna 2006. Maailmanlaajuisen rokotekampanjan ansiosta yli 100 miljoonaa äitiä lapsineen on saanut suojan jäykkäkouristusta vastaan ja 500 000 vastasyntyneen henki on pelastunut. 

Bakteerin aiheuttama jäykkäkouristus on yksi pikkuvauvojen yleisimmistä kuolinsyistä köyhissä maissa. Vauvat saavat tartunnan usein epähygieenissa synnytysoloissa.

Kampanja on auttanut hävittämään äitien ja vastasyntyneiden jäykkäkouristuksen 18 maasta. Työsarkaa kuitenkin riittää yhä. Jäykkäkouristusta esiintyy edelleen 20 maassa. Joka vuosi noin 49 000 vauvaa kuolee tautiin ensimmäisen elinkuukautensa aikana.

Lue lisää yhteistyöstä UNICEFin kansainväliseltä sivulta: http://www.unicef.org/corporate_partners/index_25098.html