Euro UNICEFille? - Unelmat kuuluvat jokaiselle lapselle

H&M:n ja UNICEFin yhteinen Euro UNICEFille? -kampanja auttaa kriisien keskellä eläviä lapsia pääsemään kouluun.

Euro UNICEFille -kampanja järjestetään 8.–16. lokakuuta H&M-myymälöissä ympäri Suomen. UNICEF käyttää lahjoitukset kriisien keskellä elävien lasten koulunkäynnin turvaamiseen.

Kriisit, kuten sodat ja luonnonmullistukset, katkaisevat usein lasten koulunkäynnin ja samalla haaveet omasta ammatista. Unelmat ja tulevaisuus kuuluvat kaikille lapsille. Osallistumalla kampanjaan tuet lasten unelmien toteutumista.

Lahjoittaminen on helppoa. Lisää vain kassalla euro tai haluamasi summa ostostesi loppusummaan.

Näin UNICEF auttaa

Yhä useampi lapsi pääsee tänä päivänä kouluun. Silti koulun ulkopuolella on edelleen 303 miljoonaa 5-17-vuotiasta lasta. Aseelliset konfliktit ja luonnonmullistukset ovat merkittävä syy siihen, että kaikki maailman lapset eivät pääse kouluun. Joka kolmas koulun ulkopuolella olevasta lapsesta elää kriisimaassa.

Miksi kouluun pääsy on tärkeää myös kriisien keskellä?

  • Se mahdollistaa paremman tulevaisuuden lapsille.
  • Koulunkäynti luo turvallista rutiinia lasten elämään epävakauden keskellä.
  • Kun lapset saavat koulutuksen, he pystyvät aikanaan rakentamaan vakaampaa ja turvallisempaa yhteiskuntaa.

UNICEFin tavoite on, että yhdenkään lapsen koulunkäynti ei keskeytyisi konfliktin tai luonnonmullistuksen vuoksi.

Mitä UNICEF käytännössä tekee?

  • Järjestämme lapsille turvallisia ja helposti saavutettavia tilapäisiä koulutiloja, kuten telttakouluja.
  • Koulutilojen yhteyteen järjestämme vessat ja käsienpesumahdollisuuden.
  • Toimitamme kouluihin opetusmateriaaleja.
  • Opetamme lapsille kriisistä selviytymisen taitoja ja riskien välttämistä.
  • Työskentelemme opettajien ja vanhempien kanssa, jotta he osaisivat tukea lapsia kriisin keskellä.
  • Vaikutamme hallituksiin, jotta ne valmistautuisivat kriiseihin ennalta.
  • Vaikutamme kansainvälisesti taataksemme kaikille lapsille oikeuden koulunkäyntiin ja suojellaksemme kouluja aseellisten konfliktien keskellä.

Suomalaiset lahjoittaneet lähes 900 000 euroa

H&M Suomi ja Suomen UNICEF aloittivat Euro UNICEFille? -kampanjan vuonna 2009. Nyt vietetään siis kampanjan 10-vuotisjuhlaa! Kampanjamalli on levinnyt Suomesta muihin maihin ja myös muille toimijoille.

Euro UNICEFille? -kampanjalla on kerätty Suomessa lähes 900 000 euroa maailman lapsille. Lahjoituksia on vuosien varrella kerätty paitsi lasten koulunkäynnin tukemiseen myös hätäapuun ja Syyrian lasten auttamiseen.

Suomi on yksi H&M:n ja UNICEFin kampanjoiden kärkimaita. Kiitos, että välität!

Lisätietoja

Blogikirjoitus: Syyrian kadotettu sukupolvi? Suomen UNICEFin ohjelmajohtaja Inka Hetemäki tapasi joulukuussa 2017 syyrialaisia äitejä ja lapsia, jotka haaveilevat koulutuksesta.

Uutinen 19.9.2018: Joka kolmas lapsi ja nuori jää koulun ulkopuolelle kriisimaissa

Lue lisää H&M:n ja UNICEFin yhteistyöstä (englanniksi)