H&M - kansainvälinen kumppanuus

© UNICEF
© UNICEF

H&M ja UNICEF ovat tehneet maailmanlaajuista yhteistyötä vuodesta 2004.

Vuodesta 2014 UNICEF on tehnyt yhteistyötä myös H&M:n globaalin säätiön H&M Foundationin kanssa. Säätiö tukee UNICEFin varhaiskasvatustyötä. Tähän mennessä H&M Foundation on lahjoittanut UNICEFin varhaiskasvatustyöhön noin 13,5 miljoonaa dollaria.

UNICEFin ja H&M Foundationin yhteinen tavoite on vahvistaa varhaiskasvatusohjelmia Itä-Timorissa, Egyptissä, Malissa ja Vietnamissa, vaikuttaa maailmanlaajuisesti laadukkaan varhaiskasvatuksen puolesta ja tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen merkityksestä vakaiden ja yhtenäisten yhteiskuntien edistäjänä.

Vuonna 2017 H&M Foundation ryhtyi tukemaan myös vammaisten lasten hyväksi tehtävää työtä. Säätiön tuen ansiosta UNICEF pystyy kehittämään varhaiskasvatusohjelmiaan paremmin vammaisille lapsille soveltuviksi Bulgariassa, Perussa ja Ugandassa.

H&M:n lahjoituksilla autettu yli 1,7 miljoonaa lasta

H&M:n ja UNICEFin yhteistyö alkoi vuonna 2004. H&M on vuosien kuluessa tukenut UNICEFin koulutus-, HIV ja aids-, vesi- ja sanitaatio-, lastensuojelu- ja varhaislapsuustyötä yli kymmenessä maassa. Lisäksi yritys on tukenut UNICEFin hätäaputyötä.
Tähän mennessä H&M on lahjoittanut UNICEFille noin 19 miljoonaa dollaria. Huomattava osa varoista on käytetty lasten koulunkäyntiolojen parantamiseen sekä terveys- ja lastensuojelutyön tukemiseen. H&M:n lahjoittamilla varoilla UNICEF on auttanut yli 1,7 miljoonaa lasta.

Vuodesta 2012 lähtien H&M on osallistunut aktiivisesti UNICEFin johtamaan aloitteeseen, jonka tavoitteena on tukea yrityksiä omien lapsenoikeusvaikutustensa arvioinnissa.

Suomessa kerätty yli 850 000 euroa

H&M Suomi ja Suomen UNICEF kehittivät Euro UNICEFille? -kampanjan vuonna 2009. Kampanja-aikana H&M:n asiakkailla on mahdollisuus lahjoittaa UNICEFille euro tai muu haluamansa summa myymälän kassapisteellä lisäämällä se ostostensa loppusummaan. Kampanjamalli on levinnyt Suomesta muihin maihin ja myös muille toimijoille.
Nyt kampanjan 10-vuotisjuhlavuonna H&M-myymälöissä kerätään varoja kriisien keskellä elävien lasten koulunkäynnin tukemiseen.

Euro UNICEFille? -kampanjalla on kerätty Suomessa yli 850 000 euroa maailman lapsille. Lahjoituksia on vuosien varrella kohdistettu paitsi lasten koulunkäynnin tukemiseen myös hätäapuun ja Syyrian lasten auttamiseen.

Lisätietoa kumppanuudesta (englanniksi)