Lapset ja tekoäly - Kuinka suunnitella kestäviä tekoälyratkaisuja?

Laita hyvä jakoon Whatsapp

Suomen ulkoministeriö ja UNICEF tekevät yhteistyötä yritysten ja julkisten toimijoiden kanssa, jotta tekoälyratkaisut olisivat lasten kannalta kestävämpiä.  

Jatkuvasti yleistyvät tekoälyratkaisut muuttavat maailmaa ja kuuluvat enenevissä määrin myös osaksi lasten arkea ja mediakulttuuria. Siihen, kuinka tekoälyä hyödyntävät digitaaliset palvelut vaikuttavat lapsen oikeuksien toteutumiseen, kiinnitetään kuitenkin liian vähän huomiota.

UNICEFin kaksivuotinen Lapset ja tekoäly -hanke kehittää suuntaviivoja ja toimintamalleja, joiden avulla on mahdollista suunnitella turvallisia, osallistavia ja YK:n lapsen oikeudet huomioivia tekoälyratkaisuja.

Hankkeessa on tuotettu Lapset ja tekoäly -ohjeistus, jonka toinen versio julkaistaan marraskuussa 2021. Ohjeistus soveltuu niin hallitusten, julkisten toimijoiden kuin yritystenkin työkaluksi tekoälyratkaisujen ja -strategioiden suunnitteluvaiheeseen.

Ohjeistuksesta ja lapset ja tekoäly -aiheesta käydään keskustelua Global Forum on AI for Children -tapahtumassa 30.11.–1.12.2021. Ilmoittaudu mukaan!

Lapset ja tekoäly -hanketta rahoittaa Suomen ulkoministeriö ja koordinoi UNICEFin Office of Global Insight and Policy.

Kohti lapsiystävällistä tekoälyä
– tutustu case-esimerkkeihin

Yrityksen ja julkiset toimijat eri puolilla maailmaa ovat pilotoineet UNICEFin Lapset ja teköäly -ohjeistusta vuosien 2020–2021 aikana. Kunkin pilottiorganisaation tehtävänä oli dokumentoida, miten toimintaohjeistusta on käytetty, ja kerätä oman projektinsa opetukset ja oivallukset case-esimerkiksi.

Suomessa pilotointityötä ovat tehneet Someturva ja HUS Helsingin yliopistollisen sairaala.

HUS: Milli-virtuaaliapuri

HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan Psykiatriassa on kehitetty virtuaaliapuri eli chatbot, joka osaa kertoa yleisimmistä mielenterveyteen liittyvistä aiheista sekä ohjata keskustelijansa luotettavan tiedon ja palveluiden ääreen.

Milli-virtuaaliapuri kykenee ymmärtämään luonnollista kirjoitettua kieltä ja tunnistaa keskustelun perusteella tiedon tarpeen. Millin taustalla vaikuttava tekoäly analysoi myös keskusteluiden onnistumista sekä käyttäjien palautetta keskustelun etenemisestä.

Milli on kehitetty moniammatillisessa työryhmässä, johon on kuulunut sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia sekä teknisiä asiantuntijoita. Millin jatkuvaan kehittämiseen on osallistunut myös joukko nuoria.

Milli-virtuaaliapuri keskustelee väsymättä 24/7 www.mielenterveystalo.fi -palvelun sivuilla.

Millin kanssa on käyty tänä vuonna 36 000 keskustelua, ja niistä 10 000 kertaa käyttäjä on surffannut Millin ehdottamiin linkkien pariin.

SomeBuddy (Someturva): Crime Detector

Suomalaisen startup-yrityksen SomeBuddyn (Someturva) kehittämä sovellus auttaa tukemaan verkkohäirintää kokeneita 7–18-vuotiaita lapsia Suomessa ja Ruotsissa. 

Järjestelmän avulla lapset voivat ilmoittaa esimerkiksi verkkokiusaamisesta, jonka jälkeen CrimeDetector -järjestelmä analysoi tapauksen luonnollista kieltä ymmärtävää tekoälyä hyödyntäen. SomeBuddyn asiantuntijat hyödyntävät tekoälyn laatimaa analyysia ja antavat ilmoituksen tehneelle lapselle räätälöityä ikätasoista lainopillista apua sekä psykososiaalista tukea.  

Digitaalinen palvelu on syntynyt sosiaalisen median asiantuntijoiden, psykologien, lapsen oikeuksien asiantuntijoiden ja lakimiesten yhteistyön tuloksena, ja se on kehitetty yhdessä lasten kanssa. 

SomeBuddyn tavoitteena on tarjota lapsille tukea epämiellyttävissä ja ristiriitaisissa tilanteissa, joita he voivat kohdata sosiaalisen median alustoilla, ja auttaa heitä tunnistamaan, milloin toiminta on rikollista ja oppimaan omista digitaalisista oikeuksistaan.