Siirry sisältöön

Lapset kouluun! Vaikka keskellä katastrofia

UNICEF on onnistunut pakkaamaan kokonaisen koulun laatikkoon. Sen avulla koulu voidaan perustaa minne vain 72 tunnissa.

Eija Wallenius Artikkeli
Eija Wallenius
Rohingya-pakolaislapset tutkivat maapalloa Bangladeshissa Cox's Bazarin pakolaisleirille perustetussa koulussa.
© UNICEF/UN0141031/LeMoyne

Alumiinilaatikko ei ole juuri matkalaukkua suurempi. Mutta sen sisältö on arvokkaampi kuin yhdenkään Samsoniten.

UNICEFin school in a box -koulutarvikelaatikon ansiosta lasten koulunkäynti voi jatkua kriisin keskellä.

Koulunkäynti on erityisen tärkeää juuri kriisien keskellä eläville lapsille. Koulu tarjoaa paikan, jossa lapset saavat unohtaa ympärillään olevan kaaoksen ja keskittyä tulevaisuuteen

Palataan tuonnempana koulunkäynnin tärkeyteen, tutkitaan ensin laatikkoa!

Koulutarvikkeet kokonaiselle luokalle

Laatikon sisältä löytyy insinöörimäisen tiiviisti pakattuna vihkot, kynät, pyyhekumit ja omat pienet liitutaulut 40 lapselle.

Lisäksi mukana on julisteita aakkosista ja numeroista. Leluja, kello, viivoittimia ja aurinkoenergialla toimiva radio. Ja purkki liitutaulumaalia.

Maalin avulla laatikon kannesta voi tehdä liitutaulun, johon opettaja piirtää ohjeita lapsille. Koulun voi näin perustaa lähes minne tahansa. Kansi vain auki ja tunti voi alkaa.

Koulupäivän päätyttyä tavarat pakataan takaisin ja laatikon voi lukita. 

School in a box -koulutarvikelaatikko maksaa 181 euroa eli yhden lapsen koulunkäynti maksaa vain 4,50 euroa.

Kriisien jälkeen on tärkeää, että lapset pääsevät käsittelemään kokemiaan traumoja. UNICEFin tuella perustetussa väliaikaisessa koulussa Palun kaupungin lähellä Indonesiassa on meneillään traumanpurku-harjoitus. © UNICEF/UN0251797/Wilander

Kriisien jälkeen on tärkeää, että lapset pääsevät käsittelemään kokemiaan traumoja. UNICEFin tuella perustetussa väliaikaisessa koulussa Palun kaupungin lähellä Indonesiassa on meneillään traumanpurku-harjoitus. © UNICEF/UN0251797/Wilander

Kaikki kulttuurit huomioidaan

Tarkempi tutkiskelu osoittaa, että oppilaiden tehtäväkirjat on painettu ilman marginaaleja. Näin vihkoihin voi kirjoittaa niin vasemmalta oikealle kuin oikealta vasemmalle.

Myös lelut ja julisteet ovat kulttuurisesti neutraaleja, eivätkä ne loukkaa kenenkään tapoja.

Laatikoita usein täydennetään paikallisilla tuotteilla, kuten kirjoilla, leluilla, peleillä ja soittimilla. 

Alumiinilaatikosta on myös olemassa versio, jossa koulutarvikkeet pakataan kartongista tehtyyn laatikkoon. Kekseliäästi tämän nimi on school in a carton

UNICEFin työntekijät tarkistavat Bangladeshin Cox Basaarin pakolaisleirille toimitettavia School in a box -laatikoita huhtikuussa 2018. © UNICEF/UN0205113/Sokol

UNICEFin työntekijät tarkistavat Cox Basaarin pakolaisleirille toimitettavia School in a box -laatikoita Bangladeshissa huhtikuussa 2018. © UNICEF/UN0205113/Sokol

Nopea, väliaikainen ratkaisu kriiseihin

School in a box -koulutarvikelaatikko kehitettiin 1990-luvulla.

Hätäapujärjestönä UNICEF tiesi, että kriiseissä lapset tarvitsevat terveydenhuollon ja puhtaan veden lisäksi suojelua ja tukea selvitäkseen katastrofin aiheuttamista traumoista.

School in a box -nimen keksi UNICEFin hyvän tahdon lähettiläs, laulaja ja näyttelijä Harry Belafonte.

Nyt laatikoita toimitetaan tuhansia joka vuosi ympäri maailman. Ne odottavat matkaan pääsyä UNICEFin varastoissa, kuten Kööpenhaminassa maailman suurimmassa humanitaarisen avun varastossa.

Kriisitilanteessa koululaatikko saadaan toimitettua minne vain 72 tunnissa.

Yhden laatikon tarvikkeiden lasketaan riittävän noin kolmeksi kuukaudeksi. Sillä välin UNICEF tukee valtioita vaurioituneiden koulujen kunnostamisessa.

Työtä riittää, sillä joka kolmas lapsi ei kriisimaissa pääse kouluun.

Sophia Angelica Majid, 11, saa uudet koulutarvikkeet rehtoriltaan Ibu Rosdianalta. Hetki on tärkeä. Sophia Angelica menetti lokakuun 2018 tsunamissa kotinsa ja koulunsa Talisen kylässä. Hän selvisi juoksemalla aaltoja pakoon. © UNICEF/UN0251621/Wilander

Sophia Angelica Majid, 11, saa uudet koulutarvikkeet rehtoriltaan Ibu Rosdianalta. Hetki on tärkeä. Sophia Angelica menetti lokakuun 2018 tsunamissa sekä kotinsa että koulunsa Talisen kylässä Palun lähellä. © UNICEF/UN0251621/Wilander

Koulunkäynti antaa turvaa, toivoa ja tulevaisuuden

Yksi asia on jokaisessa kriisissä sama: lapset toivovat voivansa palata kouluun mahdollisimman pian. Koulunkäynti on paitsi lasten oikeus, myös tärkeä keino selvitä kriisistä.

Kolme syytä, miksi koulunkäynti on tärkeää:

  1. Koulunkäynti luo turvallista rutiinia lasten elämään kriisien keskellä.
  2. Koulu suojelee lapsia hyväksikäytöltä. Kriiseissä lapsia uhkaavat lapsikauppa, lapsityö, rekrytointi aseellisiin ryhmiin ja avioliitot.
  3. Koulussa lapsi oppii paitsi lukemaan ja laskemaan, myös huolehtimaan itsestään ja lopulta toimimaan yhteiskunnan kehittämiseksi.

Tämän päivän lapset rakentavat huomista yhteiskuntaa. Koulutukseen investoimalla edistetään rauhaa.

Yksi laatikko ja luokka kerrallaan.

Anna tänä jouluna UNICEF-lahja »

***

Pääkuva: Rohingya-pakolaislapset tutkivat maapalloa Bangladeshissa Cox's Bazarin pakolaisleirille perustetussa koulussa. © UNICEF/UN0141031/LeMoyne

Julkaistu: 10.12.2018

Julkaistu10.12.2018