Kysymyksiä ja vastauksia kuukausilahjoittamisesta

 
1.) Miksi liittyisin kuukausilahjoittajaksi?
Jokaisella maailman lapsella on syntyessään samat oikeudet. Kaikilla ei kuitenkaan ole samoja mahdollisuuksia selviytyä ja kasvaa. UNICEFilla on yli 60 vuoden kokemus lasten auttamisesta siellä missä tarve on kaikkein suurin.

Ilman lahjoittajien apua UNICEFin työ ei ole mahdollista. Pienelläkin kuukausittaisella summalla olet mukana tärkeässä työssämme maailman lasten hyvinvoinnin edistämiseksi.

2.) Mihin kuukausittain lahjoitetut rahat ohjataan?
UNICEF käyttää lahjoitukset lasten auttamiseen yli 150 maassa. Liittymällä UNICEFin kuukausilahjoittajaksi et auta vain yhtä lasta - autat kaikkia apua eniten tarvitsevia, kaikkialla maailmassa. Autat lapsia kriisitilanteissa ja huolehdit heidän perustarpeistaan: puhtaasta vedestä, ravinnosta, rokotuksista ja koulunkäynnistä.

3.) Miten kuukausilahjoitus toimii?
Kuukausilahjoitus toimii kätevästi pankki- tai luottokortilla, suoramaksulla tai e-laskulla.

Kortilla lahjoittaessasi voit valita maksatko ostoksesi credit- eli luotto-ominaisuudella vai debit- eli pankkikorttiominaisuudella. Valinta tapahtuu syötettäessä korttitietoja palveluntarjoajamme Netsin (ent. Luottokunta) verkkolomakkeessa.

Maksu luottokortilla

Halutessasi maksaa luottokortilla, käytä kortin etupuolen 16 merkkiä pitkää korttinumeroa ja kortin kääntöpuolelta, allekirjoituksen vierestä löytyvää kolminumeroista tarkistelukua. 

Maksu pankkikortilla, yhdistelmäkortit

Käyttäessäsi kortin kääntöpuolelta löytyvää numerosarjaa, maksat ostoksesi pankkitililtäsi. Ensimmäiset 16 numeroa toimivat korttinumerona ja kolme viimeistä toimivat tarkistelukuna.

Maksu pankkikortilla

Jos käytössäsi on pelkkä pankkikortti, tapahtuu maksu samoin kuin luottokortilla. Kortin etupuolelta löytyy kortin numero ja tarkisteluku kortin kääntöpuolelta, allekirjoituksen vierestä. 

Kortit


Korttimaksamisen ehdot

Liittyessäsi kuukausilahjoittajaksi suoramaksulla lähetämme sinulle postitse toimeksiantolomakkeen täytettäväksi ja allekirjoitettavaksi. Kun palautat lomakkeen meille, kuukausilahjoituksesi lähtee käyntiin.

Mikäli käytät e-laskua, muuta maksu automaattiseksi ensimmäisen laskun saapuessa. Näin sinun ei tarvitse enää huolehtia koko asiasta ja voit olla varma siitä, että lahjoituksesi on auttamassa maailman lapsia joka kuukausi.


4.) Miksi kuukausilahjoittaminen on hyvä tapa auttaa?
Kuukausilahjoittaminen on lahjoittajalle helppoa ja vaivatonta. Se on myös UNICEFille kustannustehokkain lahjoitusmuoto. Maailman lapset saavat maksimaalisen hyödyn.

5.) Kuinka voin ryhtyä kuukausilahjoittajaksi? 
Voit liittyä kuukausilahjoittajaksi osoitteessa www.unicef.fi, soittamalla asiakaspalveluumme 09-584 50 290 tai kadulla feissarimme avulla.

6.) Miten UNICEF varmistaa, että apu menee varmasti perille?
UNICEFilla on 70 vuoden kokemus lasten hyvinvoinnin edistämisessä. Autamme heikoimmassa asemassa olevia lapsia siellä missä apua eniten tarvitaan.

Osaavat työntekijämme tuntevat tarpeet ja olosuhteet. Yhdessä paikallisten kumppanien kanssa he toimittavat avun sitä tarvitseville. Merkittävä osa UNICEFin avusta on asiantuntija-apua. UNICEF mm. kouluttaa opettajia ja terveydenhuollon ammattilaisia. Tilit tarkastetaan sekä Suomessa että kansainvälisesti.

7.) Mitä palautetta saan UNICEFin lahjoittajana?
Saat palautelehden kolme kertaa vuodessa. Lehdessä kerromme, mitä lahjoituksellasi on saatu aikaan ja työmme tuloksista lasten aseman parantamiseksi. Lisäksi saat tietoa UNICEFin työstä sähköpostitse, Facebookissa, Twitterissä ja muualla sosiaalisessa mediassa.

8.) Kuinka kauan minun pitää olla mukana kuukausilahjoittajana?
Olet mukana sen aikaa kuin haluat. Voit lopettaa kuukausilahjoituksen koska tahansa.

9.) Uskallanko antaa tilinumeroni UNICEFille?
Kyllä, UNICEFille annetut tiedot eivät päädy ulkopuolisten tietoon. Toimeksiantolomakkeen tiedot kirjataan vain omaan asiakasrekisteriimme ja lomake lähetetään edelleen pankkiin.

10.) Miten muutan lahjoitustietojani?
Helpoiten muutat yhteystietojasi, lahjoitussummaa tai eräpäivää Lahjoituksen muuttaminen-sivulla. Voit tehdä muutokset myös lähettämällä sähköpostia asiakaspalveluumme (även på svenska) osoitteeseen asiakaspalvelu@unicef.fi tai soittamalla klo 9.00-15.00 numeroon (09) 584 50 290.

11.) Miten menettelen jos vaihdan pankkia?
Ota meihin yhteyttä, niin lähetämme sinulle uuden toimeksiantolomakkeen postitse. Täytettyäsi voit palauttaa sen meille vastauskuoressa, me kirjaamme uudet tiedot rekisteriimme ja toimitamme lomakkeen edelleen uuteen pankkiisi.

Jos teet lahjoituksesi pankki- tai luottokortilla, voit tehdä kortin vaihdon Korttitietojen vaihtaminen-sivulla.

12.) Miten voin lopettaa kuukausilahjoitukseni?
Voit lopettaa kuukausilahjoituksen ilmoittamalla siitä UNICEFille joko puhelimitse, sähköpostitse tai kirjeitse. Suoramaksulla tai e-laskulla tapahtuvan lahjoituksen lopettamisesta pitää tiedon tulla meille kolme viikkoa ennen eräpäivää. Korttilahjoituksen voimme katkaista ilmoituspäivänä.

13.) En halua antaa tilinumeroani UNICEFille, voinko tehdä oman e-laskusopimuksen pankin kautta?
Voit tehdä, mutta pyydä silloin henkilökohtainen viitenumero ja tarkemmat toimintaohjeet UNICEFilta.


Lisätietoja saat puhelimitse numerosta 09 5845 0290 (ma-to klo 9-18, pe 9-16.) tai sähköpostitse osoitteesta: asiakaspalvelu@unicef.fi