Siirry sisältöön

Muumien ystävät lahjoittivat yli 800 000 euroa lasten koulutukseen

Joukko Muumi-tuotemerkin haltijoita lahjoitti osan Tove Janssonin juhlavuoden myyntituotoistaan UNICEFin koulutustyöhön. Kampanjan näkyvin tuote oli juhlavuoden versio Arabian Muumimukeista.

Uutinen

Tove Janssonin 100-vuotisjuhlavuoden keräyskampanja toi UNICEFille yhteensä yli 820 000 euron potin. Varat ohjataan heikoimmassa asemassa olevien lasten koulutukseen kaikkialla maailmassa.
 
– Tove Jansson oli monessa suhteessa poikkeuksellinen nainen. Halusimme kunnioittaa hänen saavutuksiaan parantamalla lasten koulunkäyntimahdollisuuksia. Koulutuksen avulla kehitysmaiden lapset voivat saada nykyistä paremmat mahdollisuudet parempaan ja itsenäisempään elämään, sanoo Moomin Characters Ltd:n puheenjohtaja ja taiteellinen johtaja Sophia Jansson.

Muumimukit mukana keräyksessä 

Kampanjan näkyvin tuote oli juhlavuoden versio Arabian Muumimukeista, joita on myyty yli miljoona kappaletta vuosikymmenten aikana.

Toven juhla -mukin kuvitus pohjautuu alkuperäiskielellä ruotsiksi vuonna 1977 ilmestyneeseen Vaarallinen matka -kuvakirjaan. Jokaisesta juhlavuoden aikana myydystä mukista lahjoitettiin kaksi euroa UNICEFille.
 
– Haluamme kiittää kaikkia kuluttajia, jotka ovat olleet mukana tukemassa UNICEFia heidän tärkeässä työssään. Vuosi on ollut vauhdikas ja on ollut hienoa nähdä kuinka Tove Janssonin ja Muumien suosio jatkaa kasvuaan ympäri maailmaa, sanoo Nora Haatainen, Fiskars Homen lisenssiliiketoiminnan tuote- ja markkinointipäällikkö.

Tukea UNICEFin työlle

Tove Jansson osallistui itse UNICEFin toimintaan muun muassa kuvittamalla Muumihahmoja järjestön joulukortteihin.
 
– Olemme hyvin kiitollisia Moomin Characters & Bulls Licensille sekä kaikille mukana olleille yrityksille ja kuluttajille. Lasten koulutusta vaikuttavampaa asiaa on vaikea kuvitella. Kuten Tove sen meille näytti, kynällä voi muuttaa maailmaa, sanoo Suomen UNICEFin pääsihteeri Marja-Riitta Ketola.
 
Maailmassa on yhä 57 miljoonaa lasta, jotka eivät pääse kouluun. Lukutaidottomia ihmisiä on yhteensä 775 miljoonaa, heistä kaksi kolmasosaa on naisia.
 
Vuonna 2014 Tove Janssonin syntymästä oli kulunut 100 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Moomin Characters ja Bulls Licensing järjestivät hyväntekeväisyyskampanjan UNICEFin hyväksi. Kampanjaan osallistuneet yritykset: Anglo, Finlayson, Fiskars Home Oy Ab/ Arabia, Lindex, Martinex, OptoDesign, Paletti, Tammi, Muurla, Egmont, WSOY, Muumimaailma.

Lisätietoja:

» Tove100-juhlavuoden kampanjasivut
» Suomen UNICEFin Tove100-sivu
» UNICEFin koulutustyö

Yhteystiedot:

Nina Vähäpassi, yritysyhteistyö, 050 505 6467, [email protected]
Eija Wallenius, tiedotus, 043 824 1198, [email protected]

Julkaistu13.2.2015