Lähes miljoonan lapsen koulunkäynti vaarassa Nepalissa

Laita hyvä jakoon Whatsapp
8.5.2015

Pahimmin kärsineillä alueilla yli 90 prosenttia kouluista on ilmeisesti tuhoutunut.

Shree Kalikan yläkoulun rehtori Rita Pyakhurel seisoo oppilaidensa Shanti Pyakhurelin, Sanjog Chalisen ja Samikshya Chalisen kanssa maanjäristyksessä tuhoutuneen koulun edessä Nuwakotissa Nepalissa. Ritan mukaan oppilaat kyselevät jatkuvasti, milloin he pääsevät takaisin kouluun. © UNICEF/Nepal 2015/Panday
Shree Kalikan yläkoulun rehtori Rita Pyakhurel seisoo oppilaidensa Shanti Pyakhurelin, Sanjog Chalisen ja Samikshya Chalisen kanssa maanjäristyksessä tuhoutuneen koulun edessä Nuwakotissa Nepalissa. Ritan mukaan oppilaat kyselevät jatkuvasti, milloin he pääsevät takaisin kouluun. © UNICEF/Nepal 2015/Panday

UNICEFin mukaan ainakin 950 000 lapsen koulunkäynti on vaarassa Nepalissa. Lähes 24 000 koululuokkaa on tuhoutunut, ja luvun oletetaan kasvavan sitä mukaa, kun tietoa syrjäseuduilta saadaan.

Pahimmin kärsineillä Gorkhan, Sindupalchokin ja Nuwakotin alueilla yli 90 prosenttia kouluista on arvioiden mukaan tuhoutunut.

Järistyksessä säästyneitä kouluja käytetään osin myös hätämajoitukseen. Esimerkiksi Kathmandussa ja Bhaktapurissa noin yhdeksän kymmenestä säästyneestä koulusta on hätämajoituskäytössä.

Koulun jatkuminen suojaa lapsia

Koulut ovat olleet maanjäristyksen jälkeen suljettuina ja niiden on määrä avautua 15. toukokuuta. Monella lapsella ei kuitenkaan ole koulua, johon palata, ellei korjauksia saada tehtyä ja väliaikaisia koulutiloja järjestettyä nopeasti.

- Maanjäristyksestä kärsineet lapset tarvitsevat nyt välitöntä hengenpelastavaa apua, kuten puhdasta vettä ja suojaa. Kuitenkin hätätilanteissa koulunkäynnin jatkuminen – vaikka tilapäisin järjestelyin - on lapsille myös erittäin tärkeää, sanoo UNICEFin maatoimiston johtaja Tomoo Hozumi.

Koulun jatkuminen minimoi häiriöt opiskelussa, suojaa lapsia hyväksikäytöltä ja tarjoaa tilaisuuden välittää lapsille tietoa terveydestä ja turvallisuudesta.

- Koulunkäynti myös antaa lapsille elintärkeän tunteen rutiinien jatkumisesta, mikä voi auttaa heitä selviämään kokemuksistaan, Hozumi toteaa.

Edistys peruskoulutuksessa uhkaa romuttua

UNICEF on huolissaan, että Nepalissa 25 vuoden aikana tapahtunut huima edistyminen lasten peruskoulutuksessa romuttuu. Siinä missä 1990 vain 64 prosenttia lapsista aloitti peruskoulun, sen aloittaa nykyään yli 95 prosenttia.

Toisaalta koulun kesken jääminen oli Nepalissa jo ennestään ongelma. Noin 1,2 miljoonaa 5-16-vuotiasta lasta ei ole joko koskaan käynyt koulua tai on jättänyt koulun kesken.

Tiedossa on, että koulujen sulkeutuminen esimerkiksi hätätilanteen vuoksi lisää riskiä, että moni lapsi keskeyttää koulunkäynnin kokonaan.

UNICEF kumppaneineen tekee kaikkensa saadakseen lapset kouluun niin nopeasti kuin mahdollista. UNICEF muun muassa järjestää lapsiystävällisiä tiloja ja tilapäisiä opetustiloja 14:lle maanjäristyksen vahingoittamalle alueelle.

Lisäksi UNICEF auttaa arvioimaan pystyssä olevien koulurakennusten turvallisuutta.

 Auta Nepalin lapset kouluun lahjoittamalla

  • Verkossa:unicef.fi/lahjoita
  • Soittamalla: 0600-14501 (20,20 euroa /puhelu+pvm)
  • Tekstiviestillä: lähetä tekstiviesti UNICEF numeroon 16499 (viestin hinta 10 euroa)
  • Tilisiirrolla: Nordea FI15 1529 3000 0000 87

Kuule UNICEFin toiminnasta ja tilaa Unicefin uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme kuulet säännöllisesti missä liikumme ja kuinka autamme maailmalla? Uutiskirje ilmestyy noin 1–2 kertaa kuukaudessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. Lisätietoja täällä.