Hoppa till innehållet
Koululaiset työskentelevät tietokoneilla.

Onko maailma reilu?

Speltid: 15 min
Årskurser: 7.-9.
Läroämne: äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, katsomusaineet, draama, kuvataide
Produkttyper: Tehtävät

Tavoitteet:

  • Pohtia syitä lapsen oikeuksien toteutumattomuuteen.
  • Keskustella siitä, miten ja miksi jotkut ihmiset hyötyvät toisten oikeuksien kustannuksella tai käyttävät nk. vahvemman oikeutta.


Ohjeet:

  1. Jaa oppilaat pienryhmiin tai pareihin. Näytä koko luokalle ”Onko maailma reilu?” -kuva.
  2. Tarkastelkaa kuvaa pienryhmissä ja laatikaa lyhyt kuvaus, esimerkiksi ajatuskartta tai muistinpanot siitä, mikä mielestänne on kuvan viesti ja sisältö.
  3. Esitelkää pienryhmien ajatukset ja keskustelkaa yhteisesti: 
    - Oliko ryhmissä erimielisyyttä siitä, mitä kuva merkitsee? Millaisia käsityksiä esiintyi?
    - Onko lähipiirissänne tapahtunut jotakin sellaista, josta kuva kertoo? Entä muualla Suomessa tai maailmassa? Keksikää esimerkkejä tällaisista tilanteista.
    - Millaiset seikat voivat johtaa tilanteisiin, joissa käytetään nk. vahvemman oikeutta?
    - Miten tai kuka tällaisiin tilanteisiin voi puuttua?

  4. Tutkikaa pienryhmissä tai pareittain sanoma- tai verkkolehdistä viime aikojen uutisia, jotka käsittelevät erilaisia konflikteja ja kriisejä eri puolilla maailmaa. Pohtikaa ja keskustelkaa yhteisesti pienryhmien tai parien poimimista uutisia vahvemman oikeuden näkökulmasta: Löydättekö uutisia tai juttuja, joissa jokin ihmisryhmä tai joku yksilö hyötyy toisten heikosta asemasta eli käyttää hyväkseen vahvemman oikeutta? 

Ideoita jatkotyöskentelyyn:

  • Keksikää "Onko maailma reilu?" -kuvasta tosielämän tilanteita. Piirtäkää tai dramatisoikaa niitä.

Lärare, få mer information om vad vi gör. Beställ vårt nyhetsbrev.

Få regelbunden information om vad vi gör och hur du kan vara med och förändra barns liv. Du kan avbryta en prenumeration när som helst.

Vi behandlar de personuppgifter du givit enligt EUs dataskyddsförordning och så som vi redogör för i dataskyddsbeskrivningen.