Oikeudet eivät aina toteudu
Speltid: 45 min
Årskurser: 7.-9.
Läroämne: äidinkieli ja kirjallisuus, kuvataide, ympäristöoppi, yhteiskuntaoppi, katsomusaineet
Produkttyper: Tehtävät
Tavoitteet:
- Oppia, että suuri syy siihen, miksi lapsen oikeudet eivät toteudu kaikkialla maailmassa, on köyhyys
- Pohtia, mistä köyhyys johtuu ja mihin se johtaa
Ohjeet:
- Jaa oppilaat neljän hengen ryhmiin ja jaa jokaiselle ryhmälle "Köyhyyden kehä" -kortit, jotka löydät tehtävän liitteenä. Jaa kortit toisistaan irti leikattuina.
- Pyydä oppilaita järjestämään kortit loogiseksi köyhyyden kehäksi niin, että kortti "köyhyys" on
ylimpänä ja muut kortit seuraavat sitä myötäpäivään. Järjestyksen tulee kuvastaa sitä, kuinka
köyhyys muodostuu ja ylläpitää itseään. - Kun järjestys on valmis, kortit voi liimata julisteeksi tai niistä voi ottaa valokuvan. Korttien väleihin voi lisätä nuolet osoittamaan kehän suunnan.
- Pyydä oppilaita pohtimaan ryhmässä, miten köyhyyden kierteen voisi katkaista. Millaisia suunnitelmia ja konkreettisia toimia se vaatisi?
Esimerkiksi kehitysohjelmat, joilla:
- taataan perusravinto kaikille köyhyydessä eläville koululaisille
- järjestetään ilmaisia terveyspalveluja köyhille perheille
- organisoidaan ilmainen peruskoulutus köyhien perheiden lapsille
- järjestetään köyhille aikuisille perus- ja ammatillista koulutusta - Pyydä ryhmiä valitsemaan ehdotuksista mielestään paras ja kirjoittamaan se köyhyyden kehän viereen, sen kortin kohdalle, johon toimenpide ensisijaisesti liittyy.
- Tämän jälkeen ryhmät uudistavat oman kehänsä siitä pisteestä eteenpäin, johon avustustoimenpide kohdistui. Ratkaisut, kuinka köyhyys vaiheitaain voidaan voittaa, kirjataan lapuille. Laput lisätään kehälle sopiville kohdille.
- Ryhmät esittelevät ratkaisunsa muulle luokalle.
Purku:
- Keskustelkaa yhteisesti:
- Mitkä ovat köyhyyttä edistäviä ja ylläpitäviä tekijöitä? Onko olemassa muita tekijöitä, jotka eivät tulleet esiin tässä harjoituksessa?
- Miksi köyhyyden kehää on niin vaikea katkaista?
- Mitä eri vaihtoehtoja ryhmät keksivät köyhyyden kehän katkaisemiseksi?
- Riittääkö yksi toimenpide katkaisemaan köyhyyden kierteen vai tarvitaanko useampia?
- Mikä tai mitkä esitetyistä toimenpiteistä olisi helpoin toteuttaa?
- Mitä asioita näiden esitettyjen toimenpiteiden toteuttaminen vaatii?
- Onko jotain esitetyistä toimenpiteistä toteutettu jo kotimaassa tai ulkomailla? Missä ja miten? - On hyvä tuoda esiin keskustelussa, että köyhyyden kierre on nähtävissä myös teollistuneissa länsimaissa.
Ideoita jatkotyöskentelyyn:
- Ottakaa selvää, mitä köyhyys tarkoittaa Suomessa. Miten köyhyys määritellään? Miten se vaikuttaa ihmisten elämään?
- Pohtikaa, mitä tarkoitetaan köyhyyden ja huono-osaisuuden ylisukupolvisella periytymisellä. Onko se vääjäämätöntä suomalaisessa yhteiskunnassa? Entä muualla maailmassa?