Näkemyspeukku
Speltid: 5 min.
Årskurser: 3.-6. , 1.-2.
Läroämne: äidinkieli ja kirjallisuus, katsomusaineet, historia, yhteiskuntaoppi, terveystieto
Produkttyper: Tehtävät
Tavoitteet:
• harjoitella mielipiteen ilmaisemista
• harjoitella vaikuttamista palautteen antamisen kautta
Ohjeet:
- Harjoitus toimii kaikissa oppiaineessa ja lähes mitä tahansa aihetta, kuten eri lapsen oikeuksia, käsiteltäessä. Näkemyspeukun avulla voi kerätä anonyymisti palautetta, äänestää tai alustaa tulevaa keskustelua. Oppilaskunnan hallituksen edustajat voivat kerätä palautetta eri asioista näkemyspeukun avulla!
- Kerro oppilaille, että seuraavaksi on näkemyspeukun vuoro. Pian esität väitteitä, joihin oppilaat vastaavat peukuttamalla.
- Anna ohjeet:
- Jos oppilas on samaa mieltä väitteen kanssa, pyydä häntä kääntämään peukalonsa ylöspäin.
- Jos oppilas on eri mieltä, pyydä häntä kääntämään peukalo alaspäin.
- Jos oppilas ei ole samaa eikä eri mieltä, pyydä asettamaan peukalo vaakatasoon. - Jos koet tarpeelliseksi, pyydä oppilaita sulkemaan silmänsä, jotta ”vaalisalaisuus säilyy” – tällöin oppilaat vastaavat, mitä aidosti ajattelevat. Jos taas haluatte käyttää näkemyspeukkua keskustelun avauksena, on silmät hyvä pitää auki.
- Esimerkkiväitteitä, joiden avulla voi kerätä palautetta opetuksesta:
- Opin tunnilla jotain uutta.
- Minusta tuntuu, että näkemykseni kuultiin. / Minusta tuntuu, että mielipiteeni huomioitiin.
- Sain kertoa, mitä minä ajattelin.
- Olisin halunnut opiskella enemmän yksin.
- Olisin halunnut opiskella enemmän yhdessä.
- Olisin tarvinnut oppitunnilla enemmän apua.
- Oppitunnilla oli hyvä työrauha.
Purku:
- Kysy oppilailta, onko heillä vielä jotain muuta, mitä he haluavat sanoa.
HUOM! Näkemyspeukun sijaan voi eri näkemysten ilmaisemiseen käyttää eri asentoja kuten kyykistymistä, seisomista tai venyttämistä.