Mitä minä voin tehdä ja mitä valtion täytyy tehdä? (4.–6. luokka)
Speltid: 45 min.
Årskurser: 3.-6.
Läroämne: ympäristöoppi, katsomusaineet, yhteiskuntaoppi
Produkttyper: Tehtävät
Tavoitteet:
• Oivaltaa, että lapsen oikeus on ensisijaisesti valtion ja aikuisen velvollisuus.
• Oivaltaa, että lapsen oikeuksiin liittyy myös velvollisuus kunnioittaa toisten oikeuksia.
• Oivaltaa, miten sekä omien että muiden oikeuksien toteutumista voi edistää.
Tarvikkeet:
Viisi valkoista, viisi punaista ja viisi vihreää lappua jokaiselle ryhmälle. Harjoituksen tueksi voi jakaa Lapsen oikeuksien sopimuksen lyhennettynä, liite sivun alaosassa tai verkossa.
Ohjeet:
- Jaa oppilaat pienryhmiin. Jokainen ryhmä tarvitsee viisi valkoista, punaista ja vihreää paperilappua. Lisäksi ryhmät voivat käyttää lähteenä lapsen oikeuksien sopimuksen lyhennettyä versiota tulosteena tai verkkoaineistona.
- Kerratkaa, että oikeuksien toteutumisesta huolehtiminen on valtion ja aikuisten velvollisuus. Lisäksi jokaisen ihmisen velvollisuus on kunnioittaa toisten oikeuksia. Myös lapsilla on keinoja edistää sekä omien että muiden oikeuksien toteutumista.
- Keksikää yhdessä omasta elämästänne esimerkkejä lapsen oikeuksiin liittyvistä oikeuksista, velvollisuuksista ja vaikuttamiskeinoista, esimerkiksi:
- Oikeus: Jokaisella on oikeus elää terveenä ja saada tarvittaessa hoitoa.
- Velvollisuus: Valtion tulee tarjota sairaanhoitoa riippumatta lapsen varallisuudesta, rakennettava terveyskeskuksia ja huolehdittava, että on koulutettuja lääkäreitä.
- Vaikuttamiskeino: Lapsen tulee huolehtia omasta ja muiden terveydestä esimerkiksi pesemällä käsiä. Lisäksi lapsi voi opetella perusensiaputaidot. - Pyydä oppilaita tarkastelemaan lapsen oikeuksien sopimuksen lyhennelmää ja kirjoittamaan:
- valkoiselle lapulle jokin lapsen oikeus
- punaiselle lapulle keino, jolla valtio edistää oikeuden toteutumista
- vihreälle lapulle keino, jolla lapset voivat edistää oikeuden toteutumista - Ryhmä sekoittaa kaikki omat laput keskenään ja vaihtaa koko nipun toisen ryhmän kanssa. Jokaisella ryhmällä on viisi oikeutta sekä niihin liittyvät velvollisuudet ja vaikuttamiskeinot.
- Ryhmät järjestävät saamansa laput ryhmiin ja tarkastavat itse kirjoittamiensa lappujen järjestyksen.
Purku:
- Käykää läpi oppilaiden valitsemat oikeudet ja niihin keksityt velvollisuudet ja keinot. Keskustelkaa:
- Miksi aikuisilla on enemmän velvollisuuksia kuin lapsilla?
- Millaista oli keksiä keinoja edistää oikeuksien toteutumista?
- Miten teidän luokassa voisi edistää lapsen oikeuksien toteutumista?
- Kerratkaa, että lapsen oikeuksien toteutuminen on ensisijaisesti aikuisten ja valtion lainsäädännön ja viranomaisten velvollisuus. Kuitenkin, myös jokainen lapsi voi omalla toiminnallaan vaikuttaa omien ja muiden lasten oikeuksien toteutumiseen.
Alkuperäinen lähde: harjoitus muokattu. Oikeuden aika! - opas lasten oikeuksiin, luokille 3-6 (s. 47–48).