Siirry sisältöön
Violettiin mekkoon pukeutunut koululainen etsii luettavaa kirjastosta

Pakolaislapsen tarina

Luokka-asteet: 3.-6.
Oppiaineet: katsomusaineet, maantieto, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet:

• Ymmärtää, miksi ihmiset joutuvat pakenemaan kodeistaan.
• Ymmärtää, missä maailman pakolaiset ovat.

Tarvikkeet:


Epäreilu satu: Mustafa lähtee kävelylle - matka Syyriasta (2:16 min.)
Mustafan elämä Saksassa vuosi Syyriasta pakenemisen jälkeen, (2:08 min.)
UNICEF 2016

Ohjeet:

  1. Tutustukaa maailman pakolaistilanteeseen ja käykää keskustellen läpi perustietoja maailman pakolaistilanteesta: Miksi maailmassa on pakolaisia? Mitä pakolaisuus tarkoittaa? Mistä ihmiset, jotka joutuvat jättämään kotinsa saavat turvaa?
    Taustatietoa:
    - Vuonna 2022 maailmassa on yli 100 miljoonaa ihmistä, jotka ovat joutuneet pakenemaan kotoaan vainon, sodan, väkivallan tai ihmisoikeusrikkomusten takia. Määrä on melkein neljä kertaa Pohjoismaiden asukasmäärä yhteensä. Kotinsa jättämään joutuneista suurin osa, noin 51 miljoonaa, on maan rajojen sisällä paenneita ei maansisäisiä pakolaisia. 27 miljoonaa on pakolaisia eli maan rajojen ulkopuolelle paenneita ja kansainväliseen suojeluun oikeuttavan pakolaisstatuksen saaneita ihmisiä. Turvapaikanhakijoita eli toisesta maasta turvaa ja suojelua hakevia ihmisiä on 4,4 miljoonaa.
    - 36,5 % maailman pakolaisista on vuonna 2022 alle 18-vuotiaita eli lapsia. 
    - Vuonna 2022 yli 2/3 maailman pakolaisista, kotimaan ulkopuolelle paenneista, tulee vain viidestä maasta: Syyria, Venezuela, Afganistan, Etelä-Sudan, Myanmar. Katsokaa kartalta, missä on Syyria. Syyriassa on ollut sisällissota vuodesta 2011 alkaen. Noin puolet Syyrian kansalaisista eli 13,5 miljoonaa syyrialaista on joutunut jättämään kotinsa ja etsimään turvaa. 80 % syyrialaisista pakolaisista on Syyrian naapurimaissa. 
    - Turvallisilla mailla on velvollisuus tarjota suojelua pakolaisille Geneven sopimuksen (1951) mukaan. Vauraat maat ottavat vastaan kiintiöpakolaisia eli tarjoavat uuden kotimaan pakolaisstatuksen saaneille tai myöntävät oleskelulupia turvapaikanhakijoille. Vuonna 2021 Suomi vastaanotti 1050 kiintiöpakolaista.

    Lähde: UNHCR, Refugee statistics (2022) 
  2. Katsokaa video "Epäreilu satu: Mustafa lähtee kävelylle - matka Syyriasta". Pyydä oppilaita pohtimaan videota katsoessa seuraavia kysymyksiä: 
    - Miksi Mustafa pakeni?
    - Mistä Mustafa joutui luopumaan?
    - Mihin Mustafa päätyi?
    - Miten lapsen oikeudet toteutuvat Mustafan kohdalla? 
  3. Keskustelkaa kysymyksistä videon jälkeen.


Jatkokäsittely 5.–6. luokkalaisille. Nuorempien oppilaiden kanssa siirry suoraan purkuun.

  1. Katsokaa video Mustafan tilanteesta vuosi ensimmäisen videon jälkeen: Mustafan elämä Saksassa vuosi Syyriasta pakenemisen jälkeen. 
  2. Pyydä oppilaita pohtimaan videota katsoessa:
    - Missä ja kenen kanssa Mustafa asuu?
    - Mitä Mustafa kertoo uuden kotimaan asukkaista ja miten hän toivoisi heidän suhtautuvan pakolaisin ja maahansa?
  3. Keskustelkaa videon jälkeen:
    - Suomalaiset ja Suomessa asuvat ihmiset ovat monen näköisiä ja puhuvat montaa kieltä. Monet suomalaiset ovat kyllästyneitä, että heiltä kysytään, mistä he ovat kotoisin, vain siksi, että heidän ihonsa on erivärinen kuin kysyjällä.
    - Pakolaislapset ovat paenneet kotimaastaan sotaa ja terrorismia. Videon perusteella voimme aavistella, että Mustafa on joutunut törmäämään elämässään virheellisiin ennakkoluuloihin omasta kulttuuristaan ja uskonnostaan. Ihmisiä leimaavien ennakkoluulojen ja syrjivien ajatusten levittäminen on väärin ja vahingollista. Yhdenvertainen kohtelu ja syrjimättömyys ovat jokaisen ihmisen oikeuksia. 

Purku:

  1. 3.-4. -luokkalaisille oppilaille, jotka eivät nähneet jatkovideota, kerro että tarina oli totta. Vuosi videon tapahtumien jälkeen Mustafa asui Saksassa ja kertoi olevansa onnellinen.
  2. Keskustelkaa, miltä harjoitus tuntui ja millaisia ajatuksia oppilailla heräsi.
  3. Varmista, että oppilailla on olo, että he ovat turvassa ja että maailmassa tehdään paljon töitä rauhan saavuttamiseksi ja pakolaisten auttamiseksi.
  4. Kerro, että maailman maat ovat sitoutuneet lapsen oikeuksien sopimukseen, jonka mukaan lapsen oikeudet kuuluvat jokaiselle lapselle, pakolaislapsen oikeuksien toteutumisesta tulee huolehtia ja lapsella on oikeus muun muassa lähtökohtaisesti elää vanhempiensa kanssa. Valtioilla on velvollisuus tarjota suojelua sitä tarvitseville ihmisille.
  5. Jokainen voi aloittaa rauhan rakentamisen omassa lähipiirissä kohtelemalla kaikkia yhdenvertaisesti ja huomioimalla muiden oikeuksien toteutumisen. Hankalien aiheiden käsittelyn tueksi Suomen UNICEFin Katastrofi pelottaa lasta – miten toimia kotona? -ohje (pdf).

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.