Siirry sisältöön
Violettiin mekkoon pukeutunut koululainen etsii luettavaa kirjastosta

Oppilaan itsenäiset tehtävät 1.-2. -luokille

Luokka-asteet: 1.-2., esiopetus
Oppiaineet: katsomusaineet, kuvataide, terveystieto, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Etätehtävät

 

Käsienpesutehtävä 

Sylvin käsienpesutuokio

  1. Katso yhdessä aikuisen kanssa Suomen UNICEFin Facebook-sivuilta 4-vuotiaan Sylvin käsienpesuvideo. Osoite: https://www.facebook.com/watch/?v=874532462973943
  2. Toista jokaisen käsienpesuvaiheen kohdalla Sylvin käsienpesuliike “kuivaharjoitteluna”.
  3. Pese kädet huolellisesti ennen ruokailua Sylvin ohjeiden pohjalta.
  4. Lisäisitkö ohjeeseen vielä jotakin?

    * Jos jokin jäi mietityttämään sinua ja haluat jutella siitä, kerro siitä opettajallesi tai kotona aikuiselle.

Liikkumis- ja havainnointitehtäviä

Äänenaiheuttajat

  1. Oppiminen on aivan jokaisen lapsen oikeus. Oppia voi monella tavalla ja monissa paikoissa. Tässä tehtävässä opitaan liikkumalla ja kuuntelemalla tarkasti. Liiku ympäri huonetta tai oman kodin pihaa, jos sinulla on lupa lähteä ulos. Muista noudattaa koulusi ja perheesi ohjeita!

  2. Etsi erilaisia ääniä ympäristöstä: esim. autojen ääni kadulla, imurin ääni, lattian narina, tietokoneen naputtelu.

  3. Piirrä kolme eri äänenaiheuttajaa paperille. Opettele myös itse matkimaan ääniä.


Piirustus- ja kädentaitotehtäviä

Keho tietää -tehtävässä pohditaan kehollisuutta ja omaa kehonkuvaa.

  1. Mieti asioita, joita osaat ja joita et osannut pienempänä (esimerkiksi lukeminen, kirjoittaminen, rahojen laskeminen, kellon tunteminen).
  2. Piirrä lapsen ääriviivat paperille.
  3. Mieti sitten, mitä tiedät ja osaat tehdä parhaiten. Esimerkkejä taidoista: laulaminen, polkupyörällä ajaminen, matematiikan osaaminen, vitsien muistaminen, ystävänä oleminen, salaisuuksien säilyttäminen.
  4. Mieti jokaisen tietämäsi tai osaamasi asian kohdalla, mitä kehonosaa siihen tarvitaan.
    - Kuvaa jokaista tietoa tai taitoa piirtämällä, maalaamalla, kirjoittamalla tai leikkaamalla lehdestä sitä esittäviä asioita kehon osaan, jota siihen käytetään. Jos esimerkiksi olet taitava jalkapalloilija, voit piirtää jalkapallon hahmon jalkaan tai jos luet hyvin, voit leikata kirjan kuvan ja liimata sen hahmon silmien tai pään lähelle. Jos taas olet hyvä laulaja, voit laittaa nuotteja hahmon suun lähelle.
    - Ajattele myös muita tietämiäsi tai osaamiasi asioita eikä vain niitä, joissa olet hyvä.
  5. Seuraavana päivänä tarkastele kuvaa uudelleen.
    - Ajattele uudelleen tietoja ja taitoja, joita olet kuvannut hahmoon. Kuinka sait nuo tiedot ja taidot? Mikä paikka (esimerkiksi koulu), ihminen, laitos tai tilanne auttoi sinua oppimaan nuo asiat? Olet esimerkiksi saattanut oppia kutomaan tai pelaamaan korttia isovanhempiesi kanssa, olet oppinut jonkin pelin naapurin lapsilta tai olet saanut tietoa maasi historiasta koulussa.
    - Kun olet tunnistanut, miten opit tietyn tiedon tai taidon, piirrä nuoli sitä esittävästä kohdasta paperin reunaan ja kirjoita tiedon tai taidon alkuperä.

    * Jos jokin jäi mietityttämään sinua ja haluat jutella siitä, kerro siitä opettajallesi tai kotona aikuiselle.

Tunnen itseni ja tunnustan muut -tehtävässä kehitetään itsetuntoa.

  1. Ota esille paperi ja kyniä.
  2. KEHO: Piirrä paperilla itsesi ja yllesi vaatteet, joihin mahtuu piirtämään pieniä kuvia. Piirrä vaatteisiin kolme asiaa, jotka kertovat siitä, millainen olet ja missä olet hyvä.
    AURINKO: Piirrä kuvaan iso aurinko. Piirrä auringon sisään kolme asiaa, joista pidät ja jotka tekevät elämästäsi mukavaa.
    SALAMA: Piirrä iso salama. Piirrä salamaan tai sadepisaraan, mitä pelkäät tai mikä elämässä ei ole mukavaa. 
  3. PILVI: Piirrä iso pilvi. Piirrä pilveen, mistä haaveilet.
  4. Kuvan piirrettyäsi mieti, minkä asioiden keksiminen oli helpointa, minkä vaikeinta? Oliko asioita, joita ajattelit, mutta ei halunnut piirtää? Oletko jutellut näistä asioista aikuisen kanssa? 
  5. Jos jokin jäi mietityttämään sinua tai haluat jutella tehtävästä lisää, kerro siitä opettajallesi tai kotona aikuiselle.

Lelu kierrätysmateriaalista -tehtävässä pohditaan lapsen oikeutta leikkiin käsityön keinoin.

  1. Tässä tehtävässä askarrellaan lelu kierrätysromusta. Lelu voi olla ihan mikä vain, esim. auto, avaruussukkula, laiva, nukke, koru, säilytysrasia tai leikkialusta (esim. uimaranta, leikkipuisto tai metsä). Mieti, minkä lelun haluat tehdä.
  2. Kerää kierrätysromua kotoa uutta lelua varten: peltipurkkeja, korkkeja, pulloja, pestyjä kartonki- tai muovipurkkeja, pahvilaatikoita, sanomalehtiä, muovikasseja, talouspaperia.
  3. Rakenna lelu romusta. Voit myös piirtää tai kirjoittaa lelun sivuun, tai värittää tai maalata sitä.
  4. Mieti tai kysy aikuiselta, miten rakentamassasi lelussa käytetyt romut pitäisi kierrättää. Mieti tai kirjoita ylös kolme asiaa, jotka aiot kierrättää tämän viikon aikana (esim. banaaninkuoret, pahvi, muovipullo).

Avuksi:


Missä lapset nukkuvat -tehtävässä käsitellään hyvän ja riittävän unen merkitystä sekä keinoja hyvän unen saamiseksi.

  1. Mieti tai kirjoita ylös seuraaviin kysymyksiin vastaus:
    - Miten nukuit viime yönä?
    - Kuinka monta tuntia yleensä nukut?
    - Mikä auttaa sinua nukkumaan hyvin?
    - Mikä häiritsee unta?
  2. Mieti kolme asiaa, miksi uni on tärkeää?
  3. Kirjoita ylös kolme asiaa, jotka auttaa sinua nukkumaan hyvin.¨
  4. Piirrä sitten pohjapiirustus unelmiesi makuuhuoneesta.

    * Jos jokin jäi mietityttämään sinua ja haluat jutella siitä, kerro siitä opettajallesi tai kotona aikuiselle.

Videotehtäviä

Video lapsen oikeuksien sopimuksesta -tehtävässä kerrataan lapsen oikeuksien sopimusta videon ja valmiiden kysymysten avulla.

  1. Katso video lapsen oikeuksista. Osoite: https://www.youtube.com/watch?v=judFmwMqXD0&t=11s.
  2. Mieti videon avulla vastaukset seuraaviin kysymyksiin.
    - Mitä oikeuksia videolla mainitaan?
    - Kenelle lapsen oikeudet kuuluvat?
    - Miksi oikeudet ovat tärkeitä?
    - Miksi lapsille on laadittu oma ihmisoikeussopimus?
  3. Mieti vielä, mitä muut kuulit tai näit videolla. Mieti kaksi kysymystä, jotka video herätti. Lähetä kysymykset opettajallesi esimerkiksi itsekuvatulla videolla.

Pohdintatehtäviä

Luokan omat ympäristövinkit -tehtävässä pohditaan, mitä oppilaat voivat itse tehdä ympäristön suojelemiseksi.

  1. Yhdellä maapallolla on paljon ihmisiä. Meidän pitää yhdessä pitää huolta siitä, että kaikille ihmisille riittää tarpeeksi puhdasta vettä, sähköä ja ruokaa.

  2. Mieti kolme asiaa, joita tekemällä voimme säästää vettä, sähköä ja ruokaa. Voit kysyä neuvoa aikuiselta.

  3. Kirjoita kolme asiaa paperille tauluksi. Koristele taulu esimerkiksi värein ja piirustuksin.

    * Jos jokin jäi mietityttämään sinua ja haluat jutella siitä, kerro siitä opettajallesi tai kotona aikuiselle.


Mitä koulu merkitsee? -tehtävässä pohditaan koulunkäynnin arvoa ja merkitystä.

  1. Mieti, miksi sinusta on tärkeää käydä koulussa. Kirjoita tai piirrä keksimäsi asiat paperille. Voit käyttää apuna seuraavia kysymyksiä:
    - Mitä oppilaat oppivat koulussa?
    - Mihin näitä taitoja tarvitaan?
    - Mitä koulussa opittuja taitoja lapset tarvitsevat aikuisena?
    - Mitä tapahtuisi, jos oppilaat eivät kävisi enää koulussa?
  2. Katso sitten Mitä koulu merkitsee -video. Osoite: https://www.youtube.com/watch?v=m6vu4WK1k5Y&t=32s.
  3. Mieti, miksi koulunkäynti on tärkeää Tiavinan ja muiden lasten mielestä videolla.
  4. Mieti, olivatko videon lasten ja itse keksimäsi asiat samankaltaisia.
  5. Muista, että lapsen oikeudet kuuluvat jokaiselle lapselle kaikkialla maailmassa, eikä lasta saa syrjiä mistään syystä, esimerkiksi ulkonäön tai perheen aseman, asuinpaikan tai varallisuuden takia. Lasten oikeuksien toteutumisesta huolehtiminen on valtion vastuulla.

    Jokaisella lapsella, riippumatta tämän kotimaasta on oikeus käydä koulua ja saada laadukasta opetusta. Valtion velvollisuutena on huolehtia, että jokaisen oikeus koulunkäyntiin toteutuu.

    * Jos jokin jäi mietityttämään sinua ja haluat jutella siitä, kerro siitä opettajallesi tai kotona aikuiselle.

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.