Siirry sisältöön
Violettiin mekkoon pukeutunut koululainen etsii luettavaa kirjastosta

Minun arvoni

Luokka-asteet: toinen aste
Oppiaineet: historia, katsomusaineet, maantieto, terveystieto, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet:

• Tutustua kestävän kehityksen tavoitteisiin
• Tunnistaa omia arvoja
• Huomata, että kestävää kehitystä voi edistää omien arvojen mukaisilla valinnoilla
• Pohtia, mistä asioista koostuu hyvä elämä

Opiskelijan ohje:

1. Katso video kenialaisista nuorista, jotka osallistuvat UNICEFin tukemaan jalkapallotoimintaan. Carol ja Irene ovat 19-vuotiaat kaksoset. He osallistuvat ACAKORO-jalkapalloakatemian toimintaan ja opiskelevat automekaanikoksi. Jalkapalloakatemian kautta he saavat myös koulutuksen. ACAKORO-jalkapalloakatemia toimii UNICEFin kumppanina. Jalkapalloakatemia on tarkoitettu nuorille kenialaisille. Toiminnassa treenataan jalkapalloa, opiskellaan ja käydään koulua, opetellaan hyvän elämän taitoja ja ravintotietoa. 


2. Tulosta liitteenä oleva arvotaulukko. Valitse arvotaulukon listasta kolme itsellesi tärkeää tai läheistä arvoa.


3. Kirjaa valitsemasi arvot arvotaulukkoon. Täytä taulukkoon:

Miten valitsemasi kolme arvoa ovat vaikuttaneet elämääsi, esimerkiksi valintoihisi ja toimintaasi?

Voit pohtia asiaa esimerkiksi viimeksi kuluneen kahden kuukauden tai puolen vuoden ajalta. Kirjoita jokaisen arvon kohdalle ainakin yksi esimerkki. 


4. Tutki sen jälkeen kestävän kehityksen tavoitteita hakemalla netistä tietoa. Valitse tavoitteista ainakin yksi, joka tuntuu sinulle tärkeältä tai läheiseltä. Lisää se taulukkoon “Minun arvoni ja tavoitteeni” -sarakkeeseen.

Kirjaa kestävän kehityksen tavoitteen kohdalle taulukkoon: Miten tavoite on vaikuttanut elämääsi?


Keksi lopuksi jokaisen kirjaamasi arvon tai tavoitteen kohdalle ainakin yksi keino, jolla voisit itse edistää kestävän kehityksen tavoitteita omien arvojesi mukaisilla valinnoilla. Jos keksiminen on vaikeaa, kokeile valita jokin toinen kestävän kehityksen tavoitteista. Kirjaa taulukkoon sellaisia keinoja, joita voisit sitoutua toteuttamaan.


5. Keskustelu- tai pohdintakysymykset:
• Miten videon nuoret mielestäsi edistävät elämänvalinnoillaan kestävän kehityksen tavoitteita?
• Videolla Carol kuvailee, että hänen elämänsä on onnellista. Mitä sinun mielestäsi tarkoittaa onnellinen elämä?
• Miten kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen vaikuttaa esimerkiksi kenialaisnuorten elämään?
• Mitä tapahtuu, jos kestävän kehityksen tavoitteet eivät toteudukaan?
• Miten kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen tai toteutumattomuus vaikuttaa omaan elämääsi?
• Mitä mieltä olet väitteestä “Hyvä elämä on hyvä myös maapallolle ja kaikille sen asukkaille”?

Avaa liite

Suomeksi

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.