Siirry sisältöön

Ett bra liv och fotboll

Luokka-asteet: toinen aste
Oppiaineet: historia, katsomusaineet, terveystieto, yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Målsättningar:  

  • Att lära känna målen för hållbar utveckling.  
  • Att identifiera egna värden.  
  • Att upptäcka att man kan främja hållbar utveckling med val som följer de egna värdena.  
  • Att fundera vilka beståndsdelarna i ett bra liv är.  

Gör så här:

1. Titta ur en skolas materialbank på en video om kenyanska unga, som deltar i fotbollsverksamhet som understöds av UNICEF. 

Carol och Irene är 19-åriga tvillingar. De deltar i ACAKORO-fotbollsakademins verksamhet och studerar till bilmekaniker. Innan de anslöt sig till fotbollslaget hade de inte gått i skola. Via fotbollsakademin fick de också utbildning. ACAKORO-fotbollsakademin verkar som en partner till UNICEF. Fotbollsakademin är avsedd för unga kenyaner. I verksamheten tränar man fotboll, studerar och går i skola, lär sig färdigheter för ett bra liv och näringsinformation. 

2. Välj från listan (pdf) tre värden som är viktiga för dig eller står dig nära.

3. Skriv upp de värden du valt i en tabell. Fyll i tabellen: Hur har värdena påverkat ditt liv, exempelvis dina val och din verksamhet? Du kan fundera på saken till exempel vad gäller de senaste två månaderna eller det senaste halvåret. Skriv för varje värde åtminstone ett exempel.

I stället för en tabell kan man även utföra uppgiften som en tankekarta med rubriken ”Ett bra liv” i mitten. Man kan själv göra och fylla i en tabell enligt modellen för hand eller med dator, eller så kan man skriva ut den färdigt åt alla.  

4. Undersök därefter målen för hållbar utveckling genom att söka upp information på webben. Välj av målen åtminstone ett, som känns viktigt för dig eller står dig nära. Lägg det till tabellens kolumn “Mina värden och mål”. Tänk ut och anteckna vid målet för hållbar utveckling i tabellen, hur målet har påverkat ditt liv. 

Tänk till slut för varje värde eller mål som du antecknat ut åtminstone ett medel, med vilket du själv skulle kunna främja målen för hållbar utveckling genom val som följer dina egna värden. Om det är svårt att komma på, försök välja något annat av målen för hållbar utveckling. Anteckna i tabellen sådana medel som du kan förbinda dig att förverkliga.  

5. Frågor att diskutera och dryfta i videon: 

  • Hur tycker du att videons unga främjar målen för hållbar utveckling genom sina val? 
  • I videon beskriver Carol att hennes liv är lyckligt. Vad tycker du att ett lyckligt liv betyder? 
  • Hur påverkar det exempelvis unga kenyaners liv att målen för hållbar utveckling uppfylls? 
  • Vad händer om målen för hållbar utveckling inte skulle uppfyllas? 
  • Hur påverkar det ditt eget liv om målen för hållbar utveckling uppfylls eller inte uppfylls? 
  • Vad anser du om påståendet “Ett bra liv är bra också för jordklotet och alla dess invånare”? 

Avaa liite

På Svenska

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.