Är världen rättvis?
Målsättningar:
- Reflektera över orsakerna till att barnets rättigheter inte förverkligas.
- Diskutera hur och varför vissa människor drar nytta på bekostnad av andras rättigheter eller utnyttjar den s.k. starkas rätt.
Gör så här:
1. Dela in eleverna i smågrupper eller par. Visa bilden ”Är världen rättvis?” (pdf) för hela klassen.
2. Titta i smågrupperna på bilden och gör en kort beskrivning, till exempel en tankekarta eller anteckningar om vad ni tror att budskapet och innehållet i bilden är.
3. Presentera smågruppernas idéer och diskutera dem tillsammans:
- Var grupperna oense om vad bilden betyder? Vilka slags uppfattningar fanns det?
- Har det i er närmaste krets hänt något sådant som bilden berättar om? Hur är det på andra håll i Finland eller i världen? Hitta på exempel på sådana situationer.
- Vilka slags omständigheter kan leda till situationer där "den starkes rätt" åberopas?
- Hur eller vem kan ingripa i sådana situationer?
4. Undersök i smågrupper eller parvis i tidningar eller webbtidningar aktuella nyheter om olika konflikter och kriser runt om i världen. Reflektera och diskutera tillsammans i smågrupper eller i par de nyheter som ni har tagit del av utifrån perspektivet den starkares rätt: kan ni hitta några nyheter eller artiklar där en grupp människor eller en enskild person drar nytta av andras svagheter, dvs. utnyttjar den starkares rätt?
Fortsättningsarbete:
- Hitta situationer ur det verkliga livet i bilden "Är världen rättvis?" Rita eller dramatisera dem.