Kesto: n. 30 min.
Luokka-aste: 1.-2., 3.-6.
Oppiaine: äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristöoppi, maantieto, yhteiskuntaoppi, liikunta
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet:

  • Ymmärretään kuinka raskasta veden kantaminen on.
  • Opitaan, että köyhemmissä maissa jo alle kouluikäiset lapset saattavat kantaa jopa kymmenen kilon painoisia taakkoja useita kilometrejä.

Tarvikkeet:

Jokaiselle ryhmälle vesisanko, joka on täynnä vettä.

Ohjeet:

  1. Jaa oppilaat noin 4–5 hengen ryhmiin.
  2. Kerro oppilaille, että tehtävän ajan he ovat lapsia vesipulasta kärsivässä kylässä jossakin kehittyvässä maassa. Voit halutessasi myös nimetä jonkin maan. Näissä lapsien tehtävänä on usein noutaa vesi kaivolta. Lapset ovat juuri saaneet kaivolta vesiämpärit täyteen ja heidän tulee kuljettaa vesi takaisin kylään. Kylässä on alkamassa suuri juhla, joten heidän täytyy olla nopeita, jotta he ehtivät ajoissa perille.
  3. Ryhmät kisaavat viestin vedenkannossa. Jokainen ryhmän jäsen kantaa vuorollaan vesiämpärin tietyn matkan, esimerkiksi jonkin merkin ympäri tai niin, että seuraava ryhmän jäsen on tietyn matkan päässä odottamassa.
  4. Voittajajoukkue määräytyy sen mukaan, mikä joukkue oli nopein ja jolla on eniten vettä jäljellä.

Purku:

  1. Keskustelkaa yhdessä tehtävästä. Miltä veden kantaminen tuntui? Oliko vesi raskasta?
  2. Kerro, että eri puolilla maailmaa puhdasta vettä ei ole saatavilla samalla lailla kuin meillä Suomessa.
    HUOM! Varmista, että veden määrä ja kantomatka ovat lapsille sopivat.


Variaatio

Tämä variaatio sisältää hieman enemmän veden käsittelyä.

  1. Tarvitaan jokaiselle ryhmälle kaksi kappaletta 10 litran ämpäreitä, joista toinen täytetäänvedellä. Lisäksi tarvitaan jokaiselle ryhmälle noin litran vetoinen astia. Voitte myös pelata tätä järven tai meren rannassa, jolloin ämpäreitä tarvitaan vain yksi ryhmää kohden.
  2. Aluksi jokaisesta ryhmästä yksi oppilas juoksee noin 10 metrin päässä sijaitsevalle 10 litran vesiämpärille/rantaan ja ottaa sieltä litran astiallisen vettä. Tämä vesi tuodaan ryhmän luo ja kaadetaan tyhjään ämpäriin. Tämän jälkeen seuraava ryhmästä lähtee hakemaan vettä. Näin toimitaan kunnes ryhmän oma ämpäri on saatu täyteen vettä.
  3. Kun ryhmän ämpäri on täynnä vettä, se pitää vielä kantaa kauempana sijaitsevaan maaliin. Jokaisen ryhmän oppilaan pitää kantaa vesisankoa vuorollaan. Nopein ryhmä voittaa.
  4. Keskustelkaa lopuksi tehtävästä. Miltä veden kantaminen tuntui? Oliko vesi raskasta?
  5. Kerro, että jossain puolilla maailmaa puhdasta vettä täytyy hakea pitkien matkojen takaa, ja että vedenhaku on usein lasten ja erityisesti tyttöjen tehtävä.


Tehtävä osana materiaalia

Vesi – elämän edellytys (Opas)

Tehtävä osana materiaalia

Vesi – elämän edellytys (Opas)


Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. Lisätietoja täällä.