Kesto: 20 min.
Luokka-aste: 3.-6. , 7.-9.
Oppiaine: ympäristöoppi, yhteiskuntaoppi, draama
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet:

  • Herättää oppilaita miettimään syitä, miksi hyvä hygienia kannattaa.

Tarvikkeet:

Ohjeet:

  1. Jaa oppilaat noin neljän hengen ryhmiin.
  2. Kerro, että oppilaat tekevät ryhmissä improvisaatioharjoituksen, jossa kaksi oppilasta on syrjäisen nepalilaisen kylän asukkaita. Toiset kaksi oppilasta ovat järjestötyöntekijöitä pääkaupunki Katmandusta.
  3. Kerro oppilaille taustatilanne improvisaatiota varten.

    ”Kyläläisillä on tapana käydä vessa-asioilla puskassa tai pellolla. Kylässä on yleistä, että joku on aina kipeänä, esimerkiksi ripulissa. Taudit leviävät helposti puutteellisen hygienian vuoksi. Järjestötyöntekijät ovat innoissaan oman asiansa takana ja ylistävät hygieniaa. He toivovat, että kyläläiset alkaisivat käyttää juuri rakennettua yleistä huussia ja lisäksi he neuvovat kyläläisiä käsienpesussa. Kyläläiset ovat kummissaan näistä vieraista, eivätkä ymmärrä, miksi heidän täytyisi muuttaa tottumuksiaan. Kyläläiset torjuvat aina ehdotuksen ja keksivät erilaisia selityksiä, miksi he eivät halua muuttaa tapojaan.”'

  4. Ryhmissä oppilaiden tulee kuvitella, kuinka kyläläiset ja järjestötyöntekijät keskustelevat asiasta. He käyvät lyhyitä keskusteluja siitä, miksi kannattaa käyttää huussia ja miksi sen jälkeen kannattaa pestä kädet. Ehdotukset voivat olla myös hullunkurisia: ”Kannattaa käydä huussissa, sillä siellä voi ottaa pienet torkut samalla”. ”Mutta entä jos ei väsytä? Yöt ovat nukkumista varten.”
  5. Keskustelkaa tehtävän jälkeen, millaisia syitä keksitte. Olivatko kaikki syyt hullunkurisia vai oliko joissakin niistä totuuden siemen? Pohtikaa miksi erillinen vessa ja käsienpesu ovat tärkeitä?
    - Ulosteet sisältävät bakteereita ja muita taudinaiheuttajia, jotka voivat päästä leviämään, jos vessa-asioita ei hoideta kootusti. Pellolta bakteerit pääsevät ruokaan. Bakteerien vuoksi kädet pitää pestä aina asioinnin jälkeen. Huussi pitää rakentaa sellaiseen paikkaan, josta
    bakteerit eivät pääse kulkeutumaan pohjavesiin ja sitä kautta juomaveteen.

    HUOM! Oppilaat voivat vaihtaa vuoroja aina yhden keskustelun jälkeen. Keskusteluja ei esitetä muille ryhmille.

Tiesitkö? Maailmassa useammalla ihmisellä on kännykkä kuin käymälä.
Noin 2,5 miljardilla ihmisellä ei ole käytössään minkäänlaista vessaa.
Vessattomuuden takia leviävään ripuliin kuolee arviolta 3 000 lasta päivässä.
UNICEFin pitkäkestoinen työ tuottaa tulosta. Vuoden 1990 jälkeen noin 1,8 miljardia ihmistä on saanut kunnolliset sanitaatiomahdollisuudet.



Tehtävä osana materiaalia

Vesi – elämän edellytys (Opas)

Tehtävä osana materiaalia

Vesi – elämän edellytys (Opas)


Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. Lisätietoja täällä.