Frågor och svar

1.) Varför ska jag bli månadsgivare?
Varje barn i världen har samma rättigheter vid födseln. Alla har ändå inte samma möjligheter att överleva och växa. UNICEF har 60 års erfarenhet av att hjälpa barn där behovet är allra störst.

Utan givarnas hjälp skulle UNICEFs arbete inte vara möjligt. Även med en liten summa är du med i vårt viktiga arbete för främjandet av barnens välmående i världen.

2.) Vad kommer mina pengar att användas till?
UNICEF använder gåvorna till att hjälpa barn i över 150 länder. När du blir en månadsgivare för UNICEF hjälper du inte bara ett barn utan alla dem som mest behöver hjälp, över allt i världen. Du hjälper barn i kris och tar hand om deras grundläggande behov: rent vatten, näring, vacciner och skolgång.

3.) Hur fungerar månadsgivandet?
Månadsgivandet fungerar behändigt med direktbetalning, e-faktura och bank- eller kreditkort.
När du anmäler dig till månadsgivare med direktbetalning skickar vi dig en uppdragsblankett för ifyllnad och underskrift per post. När du returnerat blanketten till oss startar din månadsgåva.

Om du väljer e-fakturering, ändra betalningen till automatisk när den första fakturan anländer. Då behöver du inte mera fundera på saken och du kan vara säker på att din gåva hjälper världens barn varje månad.

När du betalar med kort kan du välja att din gåva antingen går från credit –m.a.o. kreditsidan eller debit –m.a.o. bankkortssidan. Valet sker i och med att du fyller i kortets information på en webblankett hos vår tjänstelevenrantör Nets (f.d. Luottokunta). När du använder det 16 tecken långa numret på kortets framsida och det tre siffror långa CVV2/CVC2 -kontrollkoden på kortets baksida, bredvid underskriften, betalar du din gåva med kredit-egenskapen.

En stor del av finländarna använder även kort med endast debit-funktion, utan credit-egenskap. Vid betalning med ett sådant kort finns uppgifterna som behövs för betalningen på samma ställe som credit/debit –kortets credit-uppgifter: kortets nummer finns på kortets framsida och kotrollkoden på baksidan, bredvid underskriftspanelen.

Kortit

Credit-numret finns på framsidan. När du betalar med credit behöver du också kontrollkoden som finns bredvid underskriftspanelen. Debit-numret finns på kortets baksida.


Villkor för kortbetalning

 

4.) Varför är månadsgivandet ett bra sätt att hjälpa?
Månadsgivandet är lätt och behändigt för givaren. Det är också det mest kostnadseffektiva sättet att donera till UNICEF. Världens barn får maximalt mycket nytta.

5.) Hur blir jag månadsgivare?
Du kan anmäla dig som månadsgivare på adressen www.unicef.fi eller genom att ringa numret 09-584 50 290, så skickar vi dig en betalningsuppdragsblankett.

Du kan också fylla i en uppdragsblankett med våra gatuvärvare som jobbar på gator och torg.

6.) Hur försäkrar UNICEF att hjälpen verkligen kommer fram?
UNICEF har 60 års erfarenhet av att främja barnens välmående. Vi hjälper de mest utsatta barnen där hjälpbehovet är störst.

Vår kunniga personal på fältet känner till behoven och förhållandena och tillsammans med våra lokala partner riktar de hjälpen till dem som mest behöver den. En betydelsefull del av UNICEFs hjälp är expert-hjälp. UNICEF utbildar bl.a. lärare och hälsovårdsproffs. Revision förrättas både i Finland och internationellt.

7.) Hurudan respons får jag som UNICEFs givare?
Du får UNICEF Info, ett informationsblad, fyra gånger per år. I bladet berättar vi vad vi fått till stånd med din gåva och om hur vårt arbete förbättrat barnens ställning.

Om du ger oss din epostadress, kan du dessutom få information om UNICEFs arbete via epost.

8.) Hur länge måste jag vara månadsgivare?
Du är med så länge du vill. Du kan avsluta din månadsgåva när som helst.

9.) Vågar jag ge mitt kontonummer åt UNICEF?
Ja, uppgifterna som du givit till UNICEF hamnar inte hos någon utomstående. Uppgifterna på betalningsuppragsblanketten skrivs bara in i vårt register och blanketten skickas vidare till din bank.

10.) Hur gör jag förändringar i mina gåvouppgifter?
Lättast förändrar du dina kontaktuppgifter, din gåvosumma eller din förfallodag på webbsidan för Förändringar i månadsgåva. Du kan även göra förändringar genom att skicka epost till vår kundservice till adressen unicef@unicef.fi eller ringa numret (09) 584 50290 kl. 9-18.

11.) Vad ska jag göra om jag bytt bank?
Kontakta oss, så skickar vi dig en ny betalningsuppdragsblankett per post. När du fyllt i blanketten kan du returnera den till oss i svarskuvertet, vi skriver in de nya uppgifterna i vårt register och skickar vidare den till din nya bank.

Om du ger din gåva med bank- eller kreditkort kan du byta kort på webbsidan Förändring av kortuppgifterna

12.) Hur avslutar jag min månadsgåva?
Du kan avsluta din månadsgåva genom att kontakta UNICEF antingen per telefon, epost eller brev. Informationen bör komma till oss tre veckor före förfallodagen.

13.) Jag vill inte ge mitt kontonummer till UNICEF, kan jag göra ett eget e-faktureringsavtal via banken?
Det kan du, men be i så fall om ditt personliga referensnummer och närmare instruktioner från UNICEF.

Mera information får du per telefon på numret 09 5845 0290 (må-fr kl. 9-18) eller per epost på adressen unicef@unicef.fi