Kouluvierailija Emma Rahikainen: ”UNICEF-esitykset avartavat lasten maailmankuvaa”

Kartalla

Millaista on kertoa epäoikeudenmukaisuudesta työkseen? UNICEFin kouluvierailijat kohtaavat työssään erikoisia ja kiperiä kysymyksiä. Tässä blogitekstissä voit tutustua UNICEFin kouluvierailijan Emma Rahikaisen arkeen.

– Mitä jos on allerginen maapähkinälle?

Tämä halutaan tietää Nissnikun koululla Kirkkonummella, jossa kouluvierailijamme Emma Rahikainen kertoo 1.-5. -luokkalaisille UNICEF-kävelystä ja lapsen oikeuksista. Hän on juuri esitellyt lapsille maapähkinäpussia, jota käytetään aliravitsemuksen hoitoon.

– Yleensä niillä alueilla, joissa tahnaa käytetään, ei esiinny pähkinäallergioita, Rahikainen vastaa kysymykseen.

UNICEFin kouluesittelijät vierailevat Suomen kouluissa kertomassa UNICEFista, lapsen oikeuksista ja globaalikasvatuksen teemoista. Opettajat voivat pyytää vierailijaa omaan kouluunsa ottamalla heihin suoraan yhteyttä. Tällä hetkellä kouluvierailijoita on kaksi, Emma Rahikainen ja Jani Lydén.

Tyypillisimmillään vierailu tapahtuu koulujen jumppasaleissa, jonne oppilaat kokoontuvat kuuntelemaan esitystä. Aiheet ja toteuttamistavat vaihtelevat kuitenkin opettajien toiveiden mukaisesti.

Rahikaiselle yksi mieleenpainuvimmista vierailuista oli hoitopedagogisessa steinerkoulussa, jossa oppilaat tekivät lasten oikeuksista taideteoksia.

– Lasten aito kiinnostus ja sydämellinen vastaanotto tuntui todella ihanalta, Rahikainen muistelee.

Hiljattain hän vieraili myös Tehtaankadun koululla, jossa 2A-luokan oppilaat olivat järjestäneet avustuskampanjan Mosambikin hirmumyrskyn Idain jäljiltä kriisioloissa eläville ihmisille. Rahikainen otti UNICEFin edustajana lasten keräämän lahjoituksen vastaan.

Suomalaiset lapset
tietävät ihmisoikeuksista

Keväisin Rahikainen on erityisen työllistynyt, kun monet koulut toteuttavat UNICEF-kävelyjä ja haluavat UNICEFin edustajan koululle kertomaan siitä, miksi niitä järjestetään.

Kun vierailun aiheena on UNICEF-kävely, Rahikainen kertoo Malawista, jonne kävelyn tuotot tällä hetkellä ohjataan. Tässä yhteydessä lapset kysyvät yleensä paljon tilastoista. He haluavat tietää, mitkä maat ovat köyhimpiä ja mitkä vauraita sekä mistä köyhyys johtuu.

– Yllätyn joka kerta miten tiedostavia lapset tänä päivänä ovat. Kyllä he antavat minulle optimistista asennetta ja uskoa tulevaisuuteen.

Rahikaisen oman kokemuksen mukaan lapsen oikeuksista kerrotaan kouluissa nykyään paljon enemmän kuin hänen omassa lapsuudessaan. Osittain se on UNICEFin työn tulosta. UNICEF on edistänyt sitä, että lapsen oikeuksia sisällytetään enemmän opetussuunnitelmaan. Kouluvierailijoiden esitykset tukevat koulun omaa opetusta ihmisoikeuksista.

Rahikaisen mielestä suomalaisille koululaisille on tärkeää kertoa lasten tilanteesta maailmalla.– Kun maailmankuva laajenee, oppii kuinka ihmiset ovat tässä maailmassa eriarvoisessa asemassa. Sen ymmärtäminen kehittää empatiataitoja ja parantaa yleistietoa, Rahikainen pohtii.

Rahikaisen mielestä lapset kysyvät hyviä ja konkreettisia kysymyksiä ja kyseenalaistavat myös UNICEFin toimintaa.

– Kun lapset kyseenalaistavat asioita, tulee niitä itsekin pohdittua tarkemmin, hän sanoo.

Onnistunut oppitunti onkin juuri sellainen, joka herättää kysymyksiä. UNICEF haluaa nimenomaan keskustella lasten kanssa.

Kouluvierailu
on vain osa Rahikaisen työtä

Kun Rahikainen ei ole kouluvierailulla, hän työskentelee UNICEFin toimistolla Kalasatamassa. Hän suunnittelee ja tekee itse esityksensä, mutta käyttää ne tarvittaessa UNICEFin asiantuntijoilla ennen vierailuja.

Hän tuottaa myös uutta nuorille suunnattua YouTube-kanavaa U-Tuubia. Videoissa hän haastattelee vieraitaan, jotka ovat lapsia kiinnostavia julkisuuden henkilöitä. Vieraat saavat myös erilaisia haasteita suoritettavakseen. Kanavan tarkoitus on tutustuttaa nuoria UNICEFin työhön kevyen viihteellisesti ja rennolla twistillä.

– Olen U-Tuubista todella innoissani! Toivon, että se tulee tavoittamaan paljon lapsia ja nuoria, hän sanoo.

Joskus kouluvierailijan työ kuitenkin ottaa koville. Vaikeinta ovat aikaiset aamut, erityisesti yhdistettynä vaihteleviin aikatauluihin. Osassa kouluissa oppitunnit alkavat yhä varttia yli kahdeksan, joissakin jopa tasan kahdeksalta.

– Vierailut vievät paljon energiaa, mutta toisaalta tekemisessä tulee myös hyvä vire, kunhan pääsee käyntiin.

Silloin kun mehut ovat lopussa, Rahikainen rentoutuu makaamalla kotona x-asennossa ja katsoo The Office -sarjaa tai käy kiipeilemässä.

Emma Rahikainen metrossa

UNICEF-kävelyllä
apua Malawin lapsille

Palataan vielä Nissnikun koululle. Esityksen jälkeen yleisössä herää paljon kysymyksiä. Oppilaat haluavat tietää, onko Rahikainen itse ollut vierailemassa avustuskohteessa ja voiko UNICEF-kävelyn jälkeen valita, millaista apua kerätyillä rahoilla annetaan.

Rahikainen kertoo, ettei ole vielä päässyt avustuskohteisiin, mutta haaveilee, että pääsisi tekemään vierailuja tulevaisuudessa. UNICEF-kävelyn tuotot menevät lasten koulutuksen tukemiseen Malawissa, joka on yksi maailman köyhimmistä maista. Avustus menee perille koulutarvikkeina.

Lasten auttaminen jäi myös Nissnikun oppilaille esityksestä päällimmäisenä mieleen. Sebastian Järvenpää, 9, muistaa, että UNICEF auttaa lapsia, jotka tarvitsevat apua köyhissä maissa.

– Niillä lapsilla on tosi kurjaa olla siellä, lisää Juuso Harmaa, 8.

Molemmilla pojilla on kunnianhimoiset tavoitteet tulevalle UNICEF-kävelylle. Järvenpää aikoo kerätä koko passin täyteen tarroja ja Harmaakin lähes kaikki tarrat.

”Kävelläänkö me sinne Malawiin?” eräs ekaluokkalainen haluaa vielä tietää.

Opettajat kertovat, että tarkoitus olisi kävellä oman koulun lähimetsässä.

***

Kuvat: Jasmin Mylläri

Julkaistu 23.5.2019

Susanna Karvinen

Kirjoittaja työskentelee viestintäharjoittelijana Suomen UNICEFilla.