Siirry sisältöön

Tarinataidot

Luokka-asteet: 1.-2.
Oppiaineet: draama, katsomusaineet, kuvataide, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet: 

  • Harjoitella oman näkemyksen ilmaisemista eri keinoin.   
  • Tunnistaa lukemiseen ja tarinankerrontaan liittyviä taitoja.   
  • Harjoitella tarinan perusrakenteen tunnistamista lukemisen, kuuntelemisen ja tarinankerronnan avulla.  

 Ohje:

1. Lukekaa tai katselkaa pienryhmissä tarina Maailman viimeinen lohikäärme. Novelli on tehtävän liitteenä ja animaatiojakson voi katsella Yle Areenasta

Tunnistakaa yhdessä keskustellen tarinasta alku, keskikohta tai käänne ja loppu. Keskustelkaa lisäksi yhteisesti: Mistä tarina mielestänne kertoo? Esimerkiksi ystävyydestä, kaipuusta, kateudesta, myötätunnosta, mistä muusta? 

 

2. Jaa oppilaat pienryhmiin. Jokainen pienryhmä esittää tai kertoo muulle ryhmälle juuri lukemanne tai kuuntelemanne tarinan jollakin alla listatuista keinoista.  

Voitte keksiä itse tarinankertomisen keinoja, joita haluatte käyttää. Jokainen pienryhmä käyttää tarinan uudelleen kertomiseen apuna eri keinoa.  

Kun kerrotte tarinaa uudelleen eri tavoin ja omin sanoin, myös tarinan hahmot ja paikat voi vaihtaa toisiin kuin alkuperäisessä tarinassa.  

Valitse listasta pienryhmille sopivimmat tarinankerronnan tavat. Sopikaa sopiva aika pienryhmien työskentelyyn valittujen tarinnankerronnan tapojen mukaan.  

Muistuttakaa mieleen ennen ryhmätyöskentelyä, että Lapsen oikeuksien sopimukseen on kirjattu jokaisen lapsen oikeus ilmaista oma mielipiteensä, kunhan se ei loukkaa muiden oikeuksia (artikla 13).   

Pienryhmien tarinankertomiskeinot:  

  • GIF-animaatioiden avulla (sivun alaosassa tehtäväohjeen jälkeen)
  • Kuvien avulla (sivun alaosassa tehtäväohjeen jälkeen)
  • Piirtämällä lyhyt sarjakuva 
  • Nukketeatterina lelujen avulla 
  • Valokuvaamalla ryhmäläisiä tai esimerkiksi leluja 
  • Kirjoittamalla tai suullisesti kertomalla tarinan omin sanoin  
  • Pantomiimina 
  • Uutisvideona 
  • Voitte keksiä itse lisää erilaisia tapoja kertoa tarinaa  

 

3. Katsokaa ja kuunnelkaa kaikki pienryhmien esittämät tarinaversiot. Keskustelkaa esitysten jälkeen:  

  • Mitä samaa kaikissa tarinoissa oli?
  • Mitä eroja huomasitte? Mistä erot johtuvat?  
  • Miltä tuntui esittää tarinaa eri tavalla?  
  • Miltä tuntui katsella ja kuunnella muiden kertomia tarinoita?  
  • Mitä eri taitoja tarvitaan, jotta voi kertoa tarinan valitsemillanne kertomisen tavoilla? Vertailkaa eri kertomisen tapoja toisiinsa.  
  • Mitä samoja taitoja tarvitaan näihin kaikkiin?  
  • Missä näitä taitoja voi oppia? Mitä taidoista voi oppia koulussa? Entä mitä kotona tai harrastuksissa? 
  • Miten tunnistamanne taidot auttavat oman mielipiteen ilmaisemisessa?

 

GIF-animaatiot: 

 

Kuvat:

 

Avaa liite

Suomeksi

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.