Siirry sisältöön

Rätt till vila och fritid

Luokka-asteet: 7.-9.
Oppiaineet: historia, katsomusaineet, maantieto, terveystieto, yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Målsättningar:   

  • Att bekanta sig med barnets rättigheter och identifiera de egna rättigheterna.  
  • Att öva sig att drömma.   
  • Att identifiera barnets rätt till lek och fritid i sitt eget liv.  

Anvisningar för läraren: 

1. Dela ut åt eleverna elevernas anvisningar för uppgiften. Uppgiften kan utföras som en individuell uppgift, i par eller smågrupper.  

 

2. Diskutera efter utförandet av uppgiften tillsammans eller i smågrupper:  

  • Vad tycker ni att artikel 31 “Ett barn har rätt till lek, vila och fritid, samt till att delta i konst- och kulturaktiviteter” betyder?  
  • Vad betyder den inte?     
  • Varför är vila och fritid så viktiga att de finns med i en människorättskonvention som gäller alla under 18 år?  
  • Vilka medel och tillvägagångssätt finns det för att säkra att alla ungas under 18 år rätt till vila och fritid tillgodoses? I ert liv? Och hur är det i Finland? Tillgodoses denna rätt överallt i världen?  

 

Gör något som är värt en full tia och ge dina elever UNICEFs Toppbetyget.  

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.